elev

    Är förskollärare och F-3 samma sak? Vad är skillnad och likheterna på de två och tjänar de likadant? Jag är ännu osäker på vad jag borde bli, har inte erfarenhet med barn men det kan man ju öva på tänker jag. Problemet ligger nog i mig, då jag kan vara lite blyg/ osäker,, är mest rädd att barnen kommer vara busiga och försöka "trampa" på läraren om de skulle se det. Jag arbetar med min självkänsla idag och på det sociala idag och ska börja gå på terapi.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Förskollärare på de svenska förskolorna jobbar med barnen som är mellan 1 år och 6 år gamla;
    F-3 lärare jobbar med 6-års verksamhet och lågstadiet: åren 1- 3 på grundskolan och barnen kan vara upp till 10 år gamla där, i årskurs 3 på grundskolan.
    Kanske passar förskollärarprogrammet bättre om du är rätt att barnen ska "trampa på dig"; om du t.ex jobbar med 2-3 åringar så kanske passar dig det bättre... bara en tanke, utifrån det du skriver i din fråga.

    ang.Löner - är en svår fråga; löner beror på om man jobbar på en privat eller på en kommunal förskola och i vilken del av Sverige man jobbar + även på hur duktig man är på att löneförhandla; jag tror inte det är ngn stor skillnad mellan löner för förskollärare och lärare F-3.

    Kika på yrkesbeskrivningarna:
    Ateljerista
    Förskollärare
    Lärare F-3
    Skolyrken
    Sjukhusclown
    Lekterapeut
    Lärare

    • elev : Hej, nu vet jag inte exakt hur barnen kan vara i den åldern (dvs upp till 10 år), vet du något om barnen är kaxiga och knuffar, orespektlösa mot lärare osv?
    • elev :

       Borde jag kanske börja lite itget genom att först arbeta med yngre barnen (2-3 år) och kanske senare arbeta med de äldre? Hur gör man då? Om jag tex, gått förskollärare-utbildningen och sedan vill vidare till F-3, vilka kurser ska man tilläga oså? Eller behöver jag börja om från början

    • Anna :

      Du kanske kan göra Studiebesök på lågstadiet - i årskurs 3 t.ex. Ännu bättre om du kan ordna praktik eller så kan du söka jobb som vikarierande lärarassistent, t.ex - det är inte omöjligt att få vikariera som "spring-vikarie" (behovsanställning).

    • Anna :

      Svara på frågan om hur en förskollärare kan omskola sig för att kunna bli grundskolelärare är inte så lätt; det är olika utbildningar vi pratar om men om du läser Tillvalskurserna på din förskollärarutbildningen, kan du bli behörig att i vissa ämnen undervisa i upp till årskurs 6 på grundskolan.
      Lärarutbildnings-systemet förändras ibland; exakt vad som kommer gälla om 4-5 år vet vi ännu inte.
      Är det lärarbrist, får även obehöriga undervisa... tyvärr. Som det är nu, så kan man utan pedagogisk utbildning och utan ngn högskoleutbildning, över huvudet taget, få jobb på skolorna och förskolorna (pga personalbrist).

    Läs alla kommentarer