Diana
    Hej, jag har redan bestämt mig att jag vill studera till programmerare, till vilken högskola/universitet ska jag gå in i ?
    Kan du också skriva några inriktningar i programmering ?
    • : Programmering är ett ganska brett begrepp och kan innebära att man jobbar med allt från webbplatser, till inbäddade system eller typ affärssystem. En examen inom datavetenskap eller datateknik är den vanligaste vägen, och ger dig en stabil teoretisk grund som du har nytta av oavsett vilken typ av programmering du väljer sen. Många universitet har utbildningar inom datavetenskap, men "bäst rykte" har Uppsala universitet, KTH och Chalmers.
    • Liselotte : Mycket bra kommentar, Johan! Jag håller helt med det du skriver!
    • : Ett mer generellt tips jag kan ge är: lär dig lite programmering själv! Det är ett spännande yrke, och börjar bli relativt vanligt. Dock är det inte för alla, så det är alltid bra att ha testat att programmera själv åtminstone litegrann. Utbildningar på högskolan börjar ändå från grunden, men har man inget personligt intresse så kan det vara svårt att hänga med. Sen finns det mycket "myter" om programmering, som att man måste vara jätteduktig på matematik. Det behöver man inte. Men det är ett visst tankesätt som krävs, att man förstår abstraktioner. Jeff Atwood har skrivit en intressant text om fenomenet "programmerare som inte kan programmera" som alla som funderar på en karriär inom CS borde läsa: http://blog.codinghorror.com/why-cant-programmers-program/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Diana!
    Stämmer det att du är 16 år? Då kommer du inte söka till högskola/universitet i år. Programmering utvecklas oerhört snabbt och när det blir dags för dig att söka till högskola/universitet, finns det säkert nya utbildningar som ännu inte finns idag.
    Läser du på gymnasiet åk1 nu? eller söker du till gymnasiet i år?
    Om du söker till gymnasiet, då rekommenderar vi Teknikprogrammet i första hand och El/energi, inriktning "Dator- & kommunikationsteknik" i andra hand.

    Om du läser på gymnasiet nu, vilket program läser du?

    Du är uppenbarligen intresserad av Programmering och jag vill därför tipsa dig om följande hemsidor:
    https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming
    http://www.kodcentrum.se
    https://www.codecademy.com

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare