Maria

    Om man läser förberedande kurs/introduktionskurs i språk på universitetet för att kunna söka t ex italienska 1 på universitetet och den kursen inte räknas som gymnasiekomplettering, ska man ändå hamna i urvalsgruppen betyg 2 (gymnasiebetyg med komplettering) när man sen söker italienska 1? Eller ska man hamna i urvalsgrupp betyg 1 för dem med gymnasiebetyg utan komplettering? På sajten för italienska 1 på SU står det att särskild behörighet är ANTINGEN italienska på gymnasiet ELLER förberedande kurs steg 2.

    • Milla : Vi fick nyss svar från Stockholms Universitet - man prövas i så fall i BII, kompletteringsgruppen. Jag skriver också ett nytt svar nu.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    det är en svår fråga för oss på Fråga SYV att svara på, för att vi jobbar inte direkt med komplicerade antagningsfrågor. Vi måste i detta fallet hänvisa till Antagningsgruppen på Stockholms Universitet som har telefon tid kl.10-11 må, tis,ons och tors tel.nr 08-164922
    Jag kan annars maila din fråga till dem på [email protected] och sedan svara till dig vad de har svarat till oss.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi fick nyss svar från SU; var god läs nedan:

    Hej,

    Tack för ditt mej.  I Betygsgrupp I ingår man om man uppfyller hela behörighetskravet genom sitt gymnasiebetyg utan komplettering, dvs. man har inte behövt läsa in någon kurs för att bli behörig.

    Så om man läser en förberedande kurs på universitetet som ger behörighet motsvarande italienska på gymnasienivå, placeras man i Betygsgrupp II.

    Vänliga hälsningar

    Handläggare

    -------------------------------------------------------------

    Studentavdelningen

    Sektionen för antagning och studieinformation

    Stockholms universitet

    Studie- och yrkesvägledare