Karin

    Hej! Jag har funderat ett tag på att läsa kursen fysik 2 för att då få behörighet till att söka till civilingenjör på universitet. Min fråga är om det skulle göra att jag hamnar i urvalsgrupp 2 för alla program jag söker på universitetet, även dem som inte kräver den specifika kursen?

    • :

      Hej!
      Kompletterar du med fysik 2 hamnar du i urvalsgrupp BII för de utbildningar som kräver den för behörighet. I övrigt hamnar du i urvalsgrupp BI.

      MVH, Brendan (ej SYV)

    • Julia : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller rätt svar på frågan!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karin,
    du fick rätt svar i kommentaren från Brendan. Alltså, om du redan nu är behörig till vissa utbildningar (fysik 2 krävs ej för de utb.) då kommer inte betyget i fysik 2 påverka; det kommer inte räknas in alls.
    Och just till de utbildningar som kräver fysik 2 som betyget i den kursen kommer att räknas in och då prövas du till just de utbildningar i BII, kompletteringsgruppen.
    Till andra utb., som ej kräver fysik2, kommer det bli som om du ej läst fysik2.
    Vänligen
    Julia SYV