Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, om man kompletterar, oavsett om det är prövningar, läsa på komvux, på en folkhögskola eller på basår på högskolenivå - prövas man Med kompletteringar i BII, kompletteringsgruppen.

    Om man även innan man kompletterade, var Behörig - prövas man i så fall samtidigt även i BI, direktgruppen, men då med lägre meritvärde /det meritvärde man hade innan kompletteringen/.

    vänligen
    Julia

    • : Jag var behörig innan men hade inte tillräckligt hög betyg för önskad utbildning. Det kommer väll inte påverka chanserna för mig att ta mig in genom BII? Eftersom det är den urvalsgrupp jag satsar på nu.
    • Anna : Om du var behörig redan innan kompletteringen, kommer du med det lägre meritvärde provas i BI, direktgruppen och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen - med det högre meritvärde, om du höjer ditt meritvärde. Du kan samtidigt även prövas i HP-urvalet /om du har ett giltigt resultat från högskoleprovet/.