Kajsa

    Hej, jag läser på komvux mot ett slutbetyg och har en kurs kvar innan jag är färdig. Jag tänkte söka universitet till hösten och har gjort högskoleprovet men fram till dess tänkte jag läsa en målerikurs på distans på folkhögskola. Det jag undrar är, kommer jag hamna i en annan urvalsgrupp på grund av kursen på folkhögskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, pga måleri-kursen på en folkhögskola kommer du inte hamna i en annan urvalsgrupp.
    Om man har OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola, vilket tar minst ett läsår att få - då prövas man i BF-urvalet;
    men om du läser endast en måleri-kurs, kommer inte det påverka din behörighet till högskola eller vilka urvalsgrupper du prövas i.

    Vänligen
    ANNA