Lisa
    Jag planerar att plugga till hösten och undrar vilken grupp jag hamnar i. Jag har gått ut gymnasiet med fullständiga betyg, har gjort högskoleprovet (inte jättebra resultat) och ska nu komplettera med naturkunskap 2 för att ha behörighet till utbildningen jag vill söka. Hamnar jag i alla tre dessa grupperna (BI, BII, HP)?
    mvha lisa
    • Anna : Du kommer att prövas i HP-urvalet och i BII, komplettering-gruppen urvalet.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Lisa,

    om du har ett giltigt resultat på högskoleprovet - och om du, för övrigt är behörig till den utb. på högskolenivå som du söker till, kommer du att prövas i HP-urvalsgruppen.

    Om du utan komplettering  - Naturkunskap 2 - inte är behörig, då kan du inte prövas i Bi, direktgruppen, för att du inte är behörig utan komplettering, utan du är behörig endast med komplettering; därför kommer du att prövas i BII, kompletteringsgruppen.

    mvh

    Syv