Ellen
    Hej!
    Jag tar studenten nu till sommaren och siktar på att komma in på psykologprogrammet. Jag ligger precis på gränsen till att komma in på de orter jag vill och därför är det fortfarande väldigt oklart om jag ska börja plugga i höst eller inte. Om det nu inte blir så att jag kommer in någonstans där jag känner att jag vill börja plugga så har jag funderat på att vid sidan av jobb i höst plugga upp ett gammalt betyg från ettan genom prövning, förhoppningsvis från ett C till ett A, för att höja mitt meritvärde ytterligare. Problemet är det att om detta gör att jag hamnar i urvalsgrupp BII så är det förmodligen inte lönt eftersom att intagningspoängen för BII generellt är så pass mycket högre än BI. Jag har dock hört att detta inte gäller när man pluggar upp en kurs där man redan har ett godkänt betyg, att det bara skulle gälla om man sedan innan är underkänd i kursen eller inte har läst den över huvud taget. Är detta sant? Vilken urvalsgrupp hamnar jag i när jag söker till VT20 om jag väljer att läsa upp mitt C från ettan nu i höst?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    om du pluggar upp ett betyg och ditt meritvärde blir högre - är det en Komplettering och du med Högre meritvärde kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen,

    men pga att du redan innan kompletteringen var behörig, kommer du fortfarande prövas i BI, direktgruppen - men då med det ursprungliga (lägre) meritvärde.

    tips! gör även högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar, och försök höja meritvärde ännu mer (plugga kanske upp fler än ett betyg).

    Hälsningar
    Mikael SYV