Carolin
    Hejsan! Jag tar studenten i år och kommer inte gå ut med ett gymnasieexamensbevis på grund av att jag fått F i vissa kurser. Min skola ville hjälpa mig med att få ut en gymnasieexamen och försökte fixa så att jag kan gå ett till år, men det det blev nekat och då vill de nästa år erbjuda prövningar i de kurser jag ej klarade. Förhoppningsvis får jag ut en gymnasieexamen efter det och kan söka till de utbildningar jag vill gå.

    Men med klarade prövningar och ett studiebevis, i vilken urvalsgrupp hamnar jag då i? Kommer jag fortfarande hamna i första hands gruppen eftersom jag inte tagit ut en gymnasieexamen? Eller hur funkar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline!
    Det funkar så här:
    om du får examensbevis från komvux där du har mindre än två tredjedelar kurser lästa på komvux - då är hela det examensbeviset en komplettering.
    Om du får examensevis från gymnasieskolan - då har du inte kompletterat. Fråga på din gymnasieskola om det är din gymnaiseskola som kommer utfärda examensbevis för dig. Om du får svar att du får ut studiebevis även efter prövningar, då måste du sedan läsa minst en kurs på komvux - och få ut examensbevis från komvux.