lin
    Fråga 1: Hej! Det är så att jag fått en kurs köpt av i skola på komvux, har alltså läst kemi 1 där och betyget är utfärdat från dom. Under tiden går jag även tredje året på gymnasiet. Undrar om jag hamnar i komvux gruppen i framtiden eller om jag förlorar på något sätt på detta?

    Fråga 2: Om jag läser upp ett betyget efter studenten kommer vilken urvals grupp hamnar jag då i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lin,

    det är mycket ovanligt att en elev på gymnasiet får läsa en kurs på komvux.

    Jag törs faktiskt inte svara på din fråga.
    Det är Olika KODER som gymnasieskolan och komvux använder sig av, även om det är samma kurser man kan läsa.

    Om du går betyg i Kemi 1 med "gymnasieskolans kod" då är det inga problem, men om du får betyg med "komvux koden" - då kan Antagning.se placera dig i BII, kompletteringsgruppen, kanske?.. vilket är mindra bra för dig.
    Vilken kod som "de" kommer att sätta på din kurs, vet inte jag.

    Å andra sidan om du får Examensbevis utfärdat av ungdomsgymnasieskola, borde du inte hamna i BII- kompletteringsgruppen, utan borde prövas i BI, direktgruppen. Men jag kan inte lova dig det, för det är inte jag som kommer att sätta ditt betyg; och det är inte vi här på Fråga SYV som placerar i urvalsgruppen när man söker till högskola.

    Det är Antagning.se som placerar i urvalsgrupperna.

    Prata med SYV på din skola. Be att få ett "löfte" om att kurskoden blir från "gymnasiet" och inte från komvux; och om SYV-en ej kan lova det, be SYV-en kontakta betygsexperter på UHR - universitets- och högskolerådet.

    Som sagt, det är en mycket ovanlig situation; och det finns nog inga regler som beskriver den situationen.

    Jag tycker du ska prövas i BI, direktgruppen. Men om du kommer att göra det eller om du kommer att tyvärr prövas i BII, kompletteringsgruppen - vet jag tyvärr inte.

    Bästa hälsningar

    ANNA