Fredrika
    Om man har läst handel och administration med gymnasieexamen men vill bli receptarie så måste man ju ha bland annat kemi, biologi, fysik o matte som inte ingår i handel o administrations programmet. Man måste alltså läsa på komvux för särskild behörighet. Blir det BII-gruppen då? För visst kan man inte hamna i BI-gruppen i och med att man inte kan söka utan särskild behörighet?

    Är enda sättet att hamna i BI-gruppen att gå naturvetenskapligt program på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Fredrika,

    Om man kompletterar på komvux för Särskild behörighet, prövas man i BII, kompletteringsgruppen.

    Vill man prövas i BI, direktgruppen, när man söker till receptarieprogrammet, är det Naturvet.programmet, inriktning Naturvetenskap, som rekommenderas.

    Det är inte omöjligt att bli behörig även på teknikprogrammet, om man läser Biologi 1 och 2 som valbara kurser.

    Ännu en möjlighet att prövas i BI-urvalsgruppen är om man läser minst 2 tredje delar av sin utbildning på komvux; kanske läser endast på komvux eller till övervägande del på komvux och får Examensbevis från komvux med minst två tredje del poängen "Kodade" med Komvux-kurser.

    Bästa hälsningar

    ANNA