Mikael SYV på FrågaSYV

    På yrkeshögskola finns det utbildning till Stödpedagog, se Här>>

    och även om du inte är behörig till någon utbildning på yrkeshögskola men är intresserad, sök! Yh kan ta in obehöriga.

    annars så kan man få det jobbet som du vill ha med utbildning "personlig assistent" eller om man läste vårdkurser på gymnasienivå. Fråga på komvux i din kommun om de erbjuder vårdpaket eller någon annan vårdutbildning.

    frågan är också om du vill jobba på ett praktiskt sätt med personlig omvårdnad bl a... Eller om du vill lägga upp och leda pedagogisk verksamhet och i så fall bör du söka högre utbildning /högre än gymnasienivå/;

    en bra början är om du gör studiebesök till några ställen där du sedan vill jobba på och sedan försöker få praktikplats eller om du kan få sommarjobb där... Då vet du sedan mycket bättre vilken del av verksamheten du är intresserad av. Du kan också fråga de anställda vilka utbildningar de har och vilka utbildningar de kan rekommendera dig att gå för att bli deras kollega.

    Läs gärna på Den här sidan>>

    Utbildningar till behandlingspedagog och behandlingsassistent kan du se Här>>