anonym
    Hej!

    Jag är intresserad av att förstå varför vissa människor begår brott, vad man kan göra åt det. Hur man kan förebygga det och jobba inom detta område. Vilken utbildning ska jag söka till efter gymnasiet, kriminologi, sociologi eller beteendevetenskap?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    alla de olika kunskapsområden är viktiga att kunna för att på ett effektivt sätt kunna arbeta brottsförebyggande. Du kan kanske bygga upp din egna kandidatexamen av kurser inom alla de olika områden?

    Du kan med fördel samråda med flera olika studievägledare på olika högskolor/universitet. Det finns inte Ett Enda "rätt svar" på din fråga utan man kan gå olika vägar för att komma till samma mål. Se exempel på en passande utbildning - http://www.hkr.se/pSGBE1

    Det kan också bli så att ngt. nytt program kommer till, lagom till det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utbildning; ett program som idag ännu inte finns. Det är först till 15 mars som utbildningsutbud fastställs helt och hållet, utb.utbud av kurser och program som startar på högskolor/universitet i Sverige på hösten samma år.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej, vi fick nu svar från Stockholms Universitet. Läs gärna deras svar, nedan;

    Hej,

    Vissa moment i vår utbildning tar upp frågor såsom vilka som begår brott eller hur man kan förebygga det. Men däremot vill jag avstå från att rekommendera en viss kurs över en annan.
    Det vanliga är att våra studenter som vill ta kandidatexamen (3 kriminologikurser + 3 fristående kurser) kompletterar våra kriminologikurser med exempelvis sociologi eller psykologi (man får välja andra kurser också).

    Vilka breddningsämnen man väljer kan ju bero lite på vad man är intresserad av, och vad man vill jobba med. Är man mest intresserad av brott och brottslingar utifrån ett individperspektiv (vem börjar begå brott)kanske psykologi ligger bra till. Är man mer intresserad av strukturers påverkan på brott, varför förändras brottslighet över tid eller varför ser den olika ut för olika grupper, så kanske sociologi ligger bra till t.ex.

    Det bästa vore om studenten själv kan ta del av vår kursbeskrivning och avgöra själv. Information om Kriminolog l finns här:
    http://www.criminology.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/grundniv%C3%A5/kriminologi-i

    Där kan man också gå in på varje delkurs med ytterligare beskrivning om vad dessa innehåller.

    Sammanfattningsvis kan jag inte säga vad det innebär att studera sociologi eller beteendevetenskap eller vilka av dessa kurser borde väljas, men jag kan förklara vad det innebär att studera kriminologi.

    Mvh
    Studieadministratör/Studievägledare
    Kriminologiska institutionen
    Stockholms Universitet

    • Anna : Det är absolut mest lämpligt att i vart fall läsa en hel del kriminologi, helst ha kriminologi som huvudämne, om intresset är det angivna i frågan. Läser personen det som fristående kurs kan den rikta in sig på olika ämnen att kombinera med utifrån intresse. Annars finns det kriminologiprogram vid flera universitet och högskolor som är mer "styrda" innehållsmässigt från början.
    Daniel SYV

    Hejsan, vi fick nu svar från högskolan i Kristianstad, som jag postar här nere och som förhoppningsvis blir till hjälp för dig;

    Hej!
    Sociologi och kriminologi är viktiga ämnen men också vilken spetskompetens man har. Jag råder i princip alla att kontakta arbetsplatser där de kan tänka sig att arbeta och fråga vad de tycker är viktiga kunskaper att ta med sig. Det är också bra att prata med lite olika arbetsgivare. Sen tror jag att det inte bara är vad man har med sig på papperet som spelar roll inför en anställning utan också vad man exempelvis arbetat med tidigare eller om man har någon annan erfarenhet. Jag vill samtidigt poängtera att det beteendevetenskapliga programmet är ett teoretisk program och inget yrkesprogram och att man heller inte får en examen som beteendevetare utan efter fullgjorda studier kan man ansöka om en Filosofie kandidatexamen i psykologi, sociologi eller kriminologi – beroende på vilket huvudområde man har valt.

    Med vänlig hälsning
    Studie- och karriärvägledare/ Study – and Career Counselor
    Högskolan Kristianstad/ Kristianstad University
    Sektionen för hälsa och samhälle/ School of Health and Society

    Se även svar från Göteborgs universitet:

    Hej!
    Man kan med fördel läsa kurser i kriminologi och sociologi mot en kandidatexamen i sociologi. Därefter kan man bygga på utbildningen genom att läsa vårt masterprogram i kriminologi, start varannan höst jämna år.
    De flesta arbetar härefter som utredare eller analytiker inom polis eller tull.

    Hälsningar
    Studievägledare/Study Adviser
    GÖTEBORGS UNIVERSITET
    Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Och så ännu ett svar - från Lunds Universitet, läs nedan, som förhoppningsvis blir till hjälp:

    Hej, Det kan vara relevanta ämnen alla tre. Det går inte att säga vad som är bättre eller sämre. Du kan gå in på respektive länk och läsa mer om vad de innehåller.

     http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGKRI

    http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGBEV

    http://www.lu.se/lubas/subject/sociologi

    Med vänliga hälsningar/Best regards

    _____________________________

    Allmän studievägledning/General Study Adviser
    Lunds universitet/Lund University