Hej Elliot,
    kika gärna på IB-programmet som tyvärr, dock, ej finns i varje svensk stad. Om du har tur och bor i en stad där det finns en gymnasieskola som erbjuder IB-diploma-program (gymnasial utbildning som är internationell) - då råder jag att överväga i första hand söka den på gymnasiet; anledningar är flera: undervisningsspråk Englelska; utbildning på IB är anpassad till "internationell standard" och är känd i alla länder; personal på IB-gymnasieutbildningar är vana vid att eleverna söker till utländska universitet och kan bistå med hjälp just i det avseende.

    • : Finns det naturvetenskap där? Jag menar, om de inte har det kommer jag inte komma in på ett universitet i USA och om jag ens gör det blir det jättesvårt att komma ikapp!
    • Anna : Ja, på IB-programmet läser man minst lika mycket naturvetenskapliga ämnen som på naturvetenskapsprogrammet, ofta mer.
    • : Har läst på bla Harvards hemsida att man måste ta extra semester hours om man läst IB, vad menas med det? Blir min undergraduate degree längre än 4 år där?
    • Anna :

      Det är en mycket bra fråga att ställa till personal på Harvard - eftersom det är de som publicerar den info på sin hemsida; de måste - tycker man - veta vad de menar. Du kan annars testa fråga personal på IB-diploma-utbildningar /gymnasie IB-programmet/ - kan hända att någon SYV eller IB-koordinator tro sig kunna svar på just den frågan. Kontaktuppgifter till svenska gymnasieskolor som erbjuder IB-programmet finns på Gymnasieguiden.se/gymnasium/IB.

    • : Harvard anser att man ska läsa den svåraste linjen för att komma in, skulle natur & natur vara svårare än IB eller tvärtom?
    • Liselotte : På IB läser man mer naturkunskap än på Natur-natur; detta även om man ej väljer extrakurser (fördjupning) i naturvet.ämnena på IB; det är i alla fall vad vi fick förklarat för oss av en sakkunnig. För övrigt, så är IB - ett internationellt program, och de är inte Sverige som ansvarar för utformning av det programmet... Om "de" ändrar innehåll i programmet (IBO-organisationen är ansvarig) - så kan inte vi "ställas till svars" för det... då vi ej har någon som helst kontroll över det. Som det har varit i många år, så läste man svårare /mer/ inom naturkunskap på IB, jämfört med Natur-vet-programmet (NA). Prata gärna med personal på IB-skolorna; hör med dem.
    Läs alla kommentarer