Uno

    Hej! Jag har tillägnat lite tid åt att sammanställa lite av mina intressen när det kommer till arbetsuppgifter, och en framtida drömarbetsplats. Detta, för att kunna komma fram till vad jag borde läsa till på universitet, och arbeta med i framtiden. Arbetsuppgifter som jag är intresserad av att arbeta med är att organisera, planera, leda, och följa upp olika projekt. Att tillägga är att jag vill kunna arbeta internationellt med min utbildning. Att arbeta med ovanstående arbetsuppgifter inom byggbranschen känns väldigt tilltalande, men jag är rädd att jag kommer att tänka på just bygg för att man är så bekant med den branschen, man ser byggprojekt överallt, och jag tänker att det kanske finns områden som intresserar mig mer, men som jag aldrig ens har kommit i kontakt med. Jag tror att organisering, planering, och projektledning inom vad som helst i princip hade varit någonting för mig. Men, som sagt så är jag bara bekant med byggbranschen, och jag vet inte inom vilka områden som man kan ha de arbetsuppgifterna förutom inom bygg. Jag är väldigt intresserad av byggbranschen, men jag skulle, även fastän jag kanske specialiserat mig inom en specifikt bransch under min utbildning, så skulle jag, med utbildningen, vilja ha möjligheten till att ha en ledande roll i andra branscher också. Jag vill alltså inte läsa en utbildning som är allt för specifik. Så att jag blir tvungen att stanna inom samma bransch. Utifall att jag i framtiden, skulle tröttna på branschen som jag arbetar i. Och jag känner att byggbranschen kanske är så komplex att jag blir fast i just den branschen för resten av mitt arbetsliv liksom. När det avslutningsvis kommer till själva arbetsplatsen, så har jag inte någon lust med att sitta och koda dag in och dag ut. Typ arbeta från 9 till 5 i någon ”office cubicle” med att skriva in olika koder och fixa hemsidor. Jag skulle vilja studera mig till frihet. Om jag inte känner för att åka till jobbet fysiskt, så vill jag kunna arbeta hemifrån den dagen istället. Enda kraven som jag har på själva utbildningen i sig, är att det helst ska vara 5-årig, samt att universitetet måste ligga i Stockholm, då jag inte kan flytta. Blev en rätt så lång fråga, så om någonting i frågan är oklart så kan jag lägga till det i kommentarerna. Tusen tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abbas;
    Civilingenjörer är verksamma inom många olika branscher; Några exempel:
    civilingenjor-i-datateknik
    civilingenjor-farkostteknik
    civilingenjor-inom-bioteknik
    civilingenjor-i-maskinteknik
    civilingenjor-i-kemiteknik

    Och om du vill läsa på Universitetet i Stockholm och läsa ett femårigt program, då bör du kika på vilka utbildningar till Civilingenjör eller kandidat + master som finns just på Stockholms universitet;
    utbud till HT20 - kommer att fastställas till mitten på mars 2020, då anmälningsperiod börjar (16 mars - 15 april 2020 blir ansökningsperiod till högskoleutb. i Sverige och de sökbara högskoleutb. kommer dyka upp på www.antagning.se).

    Femåriga program på högskolenivå i Stockholm som vi redan nu vet har planerade starter HT20 och/eller VT 2021:
    kth.se/utbildning/civilingenjor/elektroteknik
    kth.se/utbildning/civilingenjor/design-produktframtagning
    kth.se/utbildning/civilingenjor/datateknik
    kth.se/utbildning/civilingenjor/bioteknik
    kth.se/utbildning/arkitekt/arkitektutbildning
    Lararutbildning/Amneslararprogrammet-med-inriktning-mot-gymnasieskolan
    uniarts.se/utbildningar/kandidatprogram/amneslarare-dans
    https://kkh.se

    Jag har sorterat fram de program som kommer erbjudas på högskolenivå i Stockholm och som inte kräver tidigare studier på högskolenivå HÄR men listan är inte fullständig (den bör fyllas på fram till 16 mars 2020); du kan genom att lägga olika "filter" få fram listorna - på www.studera.nu som är högskolornas och universiteternas (de svenska lärosätena) gemensam hemsida.
    Om det är endast på Stockholms Universitet som du är intresserad av att läsa - då kan du leta info på just SU´s egen hemsida.

    Ang. vilken arbetsplats och exakt vilka arbetsuppgifter man kommer att få - är det extremt svårt (omöjligt) att ge info om; och speciellt på så lång tid framåt... du är intresserad av 5-åriga utbildningar så det dröjer 5,5 år innan du ska efter utb. börja jobba. Hur arbetsmarknaden förändras på 5,5 år vet vi inte... det finns prognoser men de kan också slå fel.
    Och så många ggr är det också "vad man själv gör jobbet till" som gäller; det blir allt vanligare att man själv kan utforma sitt arbete; det blir också vanligare med "distansare***";
    _________
    *** Distansare - är Diverse olika yrkeskategorier som arbetar på distans, sittandes på ett kontorshotell eller hemifrån. Källa: framtid.se/bloggar/se-in-i-framtiden

    • : Jag såg att arkitekt var högst upp på den rangordnade listan som du bifogade, men Arkitekt lite för diffust och estetiskt för min smak. Men, jag har fått en uppfattning av att det är arkitekten som är högst upp i byggbranschen så att säga, stämmer den uppfattningen? Tänker på att det ofta talas om arkitektbyråer och dylikt där byggingenjörer arbetar åt en arkitekt. Om jag vill vara en av de högsta i olika byggprojekt osv. Är det alltså arkitekt som jag ska satsa på att bli då?
    • : Sen så tycker jag att Civilingenjör i maskinteknik på KTH verkar vara väldigt bred när det kommer till framtida arbetsplatser, men tar man en titt på KTHs hemsida, så ger den bara möjligheten till utlandsstudier i 3 olika länder, och då jag vill kunna arbeta internationellt med min utbildning, så känns inte det så optimalt trots allt. Detta då andra civilingenjörsprogram ger möjlighet till utlandsstudier i väldigt många länder och universitet.
    • Milla :

      Att komma in på Arkitektprogrammet på universitetet för att utbilda sig till an Arkitekt, kan vara svårt: även med de högsta meriter kan ej plats garanteras ... Exakt hur rangordning inom byggbranschen kommer se ut om 5-6 år kan vi tyvärr inte svara på, och ännu mindre hur det är idag eller i framtiden blir ”internationellt sett” då det kan vara rätt så olika i olika länder.