Sabina

    Hej! Jag har sökt två YH-utbildningar på distans för att läsa till redovisningsekonom. Jag har hittat två och har beslutsångest. Den ena är på TUC med träffar i Linköping. https://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/redovisningsekonom-2/ Den andra är på Iterum med träffar i Stockholm. https://iterum.se/yh-utbildningar/redovisningsekonom/redovisningsekonom/ TUC säger att deras utbildning är uppfyller kraven på auktorisation från FAR, jag hittar inget om detta på Iterums sida. Är detta en väsentlig grej? Innebär det att TUC är ett bättre val? TUC är 425 YH-poäng medan Iterum är 400 YH-poäng. Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina!

    Alla Yrkeshögskoleutbildningar är bra, för att de är godkända av MYH, Myndighet för yrkeshögskola! :)

    Är du ANTAGEN till båda och måste svara ja eller nej till erbjuden plats, och du känner att du inte kan läsa båda utbildingarna samtidigt (på distans skulle det inte vara omöjligt, kanske...) - då är det dags att bestämma sig, men annars så kan du ju vänta tills du får Antagningsbesked: kommer du in på bara en av utbildningarna, då har det löst sig...

    Ang. FAR´s krav - var god se far.se/medlemskategorier/redovisningskonsult/hur-blir-jag-auktoriserad-redovisningskonsult och du kan också kontakta FAR själv och höra vad deras syn på saken är...

    Annars, så är yh på 425 poäng fem veckor Längre än yh som är på 400 p. Så man borde lära sig mer på en utbildningen som är fem veckor längre...
    Sedan skulle jag ta reda på hur ofta man måste åka till skolan på vardera utbildningen och uppskatta hur svårt/jobbigt/dyrt blir det för dig att åka till vardera av skolorna (jag är rätt säker på att ett antal obligatoriska träffar ingår i båda utbildningar).

    Hälsningar
    Mikael