Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Alec!
    Det finns ett antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och som omfattar cirka 3 års studier. Lämpliga utbildningar kan även finnas inom
    Yrkeshögskolan. Oftast inriktar man sig under utbildningen mot exempelvis programmering eller design men samarbetar med de andra utbildningsinriktningarna. Man måste dock inte ha gått en utbildning som är direkt inriktad mot dataspelsutveckling för att bli bra på det. Exempelvis har en del av de som arbetar med programmering för dataspel ofta en bakgrund från andra programmeringsutbildningar. Det är alltså Programmering du behöver bli bra på! Och på gymnasiet rekommenderas i första hand Teknikprogrammet - informations-och-medieteknik eller teknikvetenskap.