Hej Tindra!

    En förutsättning för att kunna bli en ”Mordutredare” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan (man utbildar sig alltså till Polis), se polisen.se/Bli-polis

    eller, i andra hand (om man inte kan bli polis) - en akademisk examen (man skaffar sig en högskoleutbildning och söker jobb som Civilutredare och försöker sedan genom fortbildningar och interna utbildningar skaffa sig tillräcklig kompetens för att kunna få jobba som "utredare av grova brott"). Det är inte säkert det går att bli mordutredare den vägen, därför

    helst ska man utbilda sig till Polis - för att kunna få en chans att bli en mordutredare.

    Det finns ingen speciell utbildning för blivande poliser inom gymnasiet. Flera olika gymnasieprogram passar bra:
    FT/transport >> - för att där kan man få körkort (som är ett av kraven för att bli behörig till polis-utbildningen);
    om man har möjlighet att gå "profil" väktare eller Uniforms yrken, som kan finnas på t.ex samhällsvetenskapsprogrammet, är det jättebra grund för att senare kunna bli polis. Men annars så kan man gå på diverse olika gymnasiala utbildningar och senare komma in på polisutbildningen.
    VO-programmet >> passar också bra; BF >> - likaså.

    Vänligen
    ANNA