Kantima
    Hejsan! Jag har nyss tagit studenten och just nu är jag ute på frifot och reser runt i Asien under min sabbatsår. Jag gick på Sam-beteende under gymnasiet och just nu har jag börjat fundera på att utbilda mig vidare till något helt annat som inte alls har med programmet jag gick på att göra. Jag skulle vilja arbeta inom turism. Min dröm är att starta ett eget företag i t.ex. Thailand, företaget jag drömmer om behöver inte alls vara så stort, utan det kan vara en liten turist byrå där det säljs olika utflykter och annat kul. Då undrar jag vilken utbildning bör jag söka till om jag skulle vilja driva ett eget turistiskt företag utomlands?
    Med vänlig hälsning, Kantima.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kantima!

    Så roligt att du vill bli egen företagare/entreprenör!

    Om ditt företag kommer att bli registrerad utomlands, t.ex i Thailand, behöver du ta reda på vilka regler som finns i Thailand (vad krävs från dig som vill starta ett litet turism-inriktat företag). Det kan vara så att de kräver vissa "saker", men vi på Fråga SYV vet inte vad det skulle kunna vara. Om vi jämför med Sverige, då måste man t.ex ha en viss kapital "i bagaget" innan man får lov att starta eget företag inom turism (för oförutsedda utgifter, t.ex i fall man behöver betala för akut transport av sina gäster/turister vid naturkatastrofer t.ex). Det kan finnas krav på viss utbildning av den som startar ett företag, på att man har viss "eget kapital" på banken eller andra krav (men vi vet inte vilka de kraven är i olika länder).

    Jag skulle råda dit ta kontakt med Ambassaden som kanske själva har den info och kan ge dig den eller de måste i alla fall kunna hänvisa dig till någon person eller organisation som har den info som du behöver.

    Jag kan nu ge dig kontaktuppgifter: här >> finner du direktlänk till deras hemsida och E-post: [email protected]

    Det du behöver ta reda på är - vilka formella krav som ställs på den som vill starte ett eget företag i den aktuell branschen i Thailand? Om de kräver en viss utbildning, då är det just den utbildningen som du behöver skaffa dig.

    Om de inte kräver någon speciell utbildning, då är det upp till dig - vilken utbildning du själv tycker att du behöver.

    Tips/råd till dig: jag skulle råda dig att du tar en antällning i en liknande typ av företag, som du själv vill skaffa och jobbar ett tag - helst ett par år (för att skaffa dig erfarenhet & se "insidan" av business). Det kan finnas saker som "dyker upp" och gör att du ändrar dig eller tvärtom att du blir ännu mer övertygad om att det är det du verkligen vill satsa på. Du kan också prata med några olika "liknande" företag (personer som startade eller som äger dem) och fråga vilka krav som ställdes när de startade sina företag. OBS! du kan inte blint lita på den info som du får från de befintliga ägarna, pga reglerna kanske har ändrats under åren.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    I Sverige skulle jag i första hand rekommendera kika på Yrkeshögskoleutbildningar.

    YH inom turism finner du här >>

    YH inom ekonomi finner du här >>

    Alla högskoleutbildningar som finns i Sverige idag hittas via www.studera.nu

    och alla folkhögskoleutbildningar - på www.folkhogskola.nu

    Vilken utbildning som skulle passa dig bäst är det extremt svårt att svara på. Jag skulle i alla fall börja med att få reda på vilka krav som Thailand ställer för det kan hända att du går en utbildning i Sverige men som kanske inte ger dig möjlighet (rätt) att starta eget företag i Thailand. Mer utbildning är alltid bra men du har ju inte obegränsat med tid. Möjlighet att få studiemedel är begränsad till max 6 år på eftergymnasial nivå. Sedan måste du också bli behörig om det handlar om utbildnng på högskola/universitet. Till ekonomiutbildningar på högskola i Sverige krävs det godkänt betyg i matematik 3 (gammal kurs matte C).

    Till yrkeshögskola kan man söka och komma in även som obehörig. Du kan söka till obegränsat antal olika yrkeshögskoleutbildningar, pga du söker till varje utbildning separat - till utbildningen direkt.

    Samtidigt kan du även söka till högskola (max 20 alternativ).

    Sista ansökn.dag till högskola är 15 april 2016 - till start hösten 2016.

    Sista ansökn.dag till yrkeshögskoleutbildnignar är olika (kan vara så tidigt som sista mars men kan också vara 1 juni, det får man se på varje YH separat).

    Jag tycker att du skulle behöva kunskaper i thai-språket och väldigt goda kunskaper i engelska + helsit i så många andra språk som möjligt (med tanke på att turister kommer från olika länder). Du kan givetvis koncentrera dig på svenska turister, men då begränsar du din kundkrets.

    Hör av dig och berätta hur det går!

    Vi håller tummarna!

    • : hejsan! tack för ditt svar! otroligt bra svar men jag skulle vilja vilken utbildning som finns i sverige, alltså i olika högskolor där det är inriktat för turism,ledarskap,ekonomi, projektledare osv? alltså om det finns något program jag kan gå på som skulle kunna ge mig lite förkunskaper kring turism och ekonomi och sånt ?
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.