Elias
    Fråga 1: Vilken utbildning kan jag välja om jag vill bli konsult för kreativa grupprocesser?

    Bakgrund 1: Jag är intresserad av komplexa sociala utmaningar. Jag skulle vilja stötta grupper, organisationer el företag att komma framåt i sina skapandeprocesser. Någon sorts processkonsult. Jag vill i grund och botten förändra världen genom nytänkande, nya sätt att agera och entreprenörskap. Jag tycker om att leka, teater, provocera, våga nya saker, vara i kreativt space, design och kombinera det praktiska med teoretiska. Jag har redan studerat en del inom processledning i alternativa utbildningar, dvs som inte har samma status som universitet och tror att detta kommer bli mer vanligt i framtiden på universiteten. Just nu måste jag titta förbi universiten för att hitta det jag söker, vilket är synd, eftersom universiten borde vara de som erbjuder mer. Jag skulle helst vilja plugga en utbildning som tar sig an komplexa sociala utmaningar på ett praktiskt vis. Där en får lära sig om processledning genom praktik, genom prototyping, genom klienters riktiga uppgifter.

    Fråga 2: Vilken utbildning som finns på universitetet kan göra mig till en bättre processkonsult? Vilka bakgrundskunskaper behöver jag?

    Bakgrund 2:
    För att förändra samhället behöver en känna till samhället. Att plugga samhällskunskap skulle kunna ge en större grund, även om jag ärligt talat är jag rädd för statsvetenskapen, ekonomin för att det är så teoretiskt på universitetet - min teoretiska analysförmåga är inte min styrka.

    Sociologi eller psykologi vore en möjlighet. Det skulle kunna ge mig en starkare grund för att förstå grupper. Åtminstone skulle det kunna ge folk större tilltro till mig.

    Det finns ett fåtal utbildningar inom entreprenörskap i Sverige, även om jag är skeptisk till dess faktiska styrka. Samtidigt återkommer frågan - behöver jag inte en starkare grundförståelse för samhället genom ett ämne som statsvetenskap/sociologi?

    Fråga 3: Finns det en utbildning som kombinerar teater/lekfullhet/entreprenörskap och teoretiska ämnen som sociologi/statsvetenskap?

    Bakgrund 3: För att gå från teoretisk förståelse till skapande.
    • Mikael : En intressant och mycket komplex fråga ! Har du pratat med studievägledare på högskolor/ universitet ? Kontakta också rektorer på lärosätena, föreslå förändringar i Utbildningsutbudet.
    • Mikael : Se om info på https://www.framtid.se/yrke/konsult blir till någon hjälp !;)
    • : Tack! sidan gav mycket info. Det vore roligt att föreslå förändringar i Utbildningsutbudet. Ett mejl till varje rektor, är det det enklaste sättet? Eller finns det nån smidig hemsida för förslag till förändringar? ;)
    • Anna : Prova kontakta UHR, universitets- och högskolerådet; skicka dina förslag på förändringar i utbildningsutbudet till dem och fråga dem om vart sådana förslag bör skilckas. Om inte UHR tar förslag på förändringar i utbildningsutbudet, fråga UHR om Vem som tar emot sådana förslag? - det är mitt förslag till dig! :)
    • Anna : Kontaktuppgifter till UHR finns på https://www.uhr.se/om-uhr/Kontakt/
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej i Sverige hör yrket "konsult" ej till de "Reglerade yrken" och det är därför arbetsgivare som bestämmer vem som har tillräckliga kvalifikationer och vilken utbildning som krävs.
    Om man startar eget, är man sin egen arbetsgivare och bestämmer själv vilken utbildning man behöver för att skaffa sig betalande kunder.
    Det är därför svårt (kanske omöjligt) att ge ett konkret svar av typen "gå den och den utbildning" - utan vi kan bara resonera kring de frågeställningar som du tar upp i din fråga.

    Ett tips är att du hittar personer som idag jobbar med liknande arbetsuppgifter som du vill jobba med - och frågar dem vad de har för utbildning "i bagaget". Jag kan tänka mig att både samhällsvetare, psykologer, lärare som inte längre vill jobba som lärare  och många andra professioner med diverse olika utbildningar kan jobba med liknande konsultuppdrag men att alla de mer eller mindre kämpar för att skaffa sig försörjning, att de kanske har andra jobb samtidigt för att kunna betala räkningar.
    Det är idag inte lätt att kunna leva på att vara konsult på det sättet som du beskriver; detta pga det finns givetvis Behov av sådana tjänster, men "betalningsvilja" och kanske ännu mer "betalningsförmåga" halkar efter ganska mycket. Organisationer och företag har tajta budgetar och måste ofta prioritera annat - och även tid är bristvara för många anställda... så Även om man t.ex skulle kunna erbjuda sina tjänster som processkonsult gratis - inte ens då blir man överhopad med förslag; cheferna motiverar ofta med att "vi har mycket att göra" och "just nu finns inte tidsutrymme"...

    Du frågar t.ex om hur du blir bättre processkonsult, vilken utbildning som krävs... och jag kan tyvärr inte svara på frågan om vilken utbildning som krävs (förklarar varför - ovan); och jag måste också förklara att det är minst lika viktigt att vara en bra Säljare (du kommer att behöva sälja in dina tjänster - även om man är jättebra processkonsult, men det ej finns någon som vill eller kan betala - då kan man inte ha det som jobb, utan endast som hobby i så fall). Du måste alltså bli både en mycket bra processkonsult och en mycket bra säljare.

    • : Tacksam för svaren! Jag tycker detta är spännande. Ja, att jobba utanför en organisation kan vara ansträngande, min tanke går då mot att själv vara del av organisationen och att min spetskompetens är inom ledarskap. Andra liknande yrkesroller skulle vara processledare, agil coach eller scrum master, som nämns i https://www.framtid.se/yrke/processledare och https://www.framtid.se/yrke/agil-coach.
    • : Efter att ha läst om pedagog och beteendevetenskap på framtids-hemsidan https://www.framtid.se/yrke/pedagog så förstår jag att det vore en möjlig väg att utbilda mig. Det saknas helt klart fortfarande ett tydligt spår om jag vill jobba som "scrum master" - var lär jag mig om scrum?? Ofta är beskrivningarna av vilka metoder som lärs ut inom det myller av ledarskapskurser -och utbildningar kortfattade, vilket gör det svårt att bedöma, och sällan verkar de tillåta de ett experimenterande och repetitivt praktiskt övande av dessa metoder. Jag tror att en kurs som Challenge-driven Innovation with Design Thinking, i samarbete med Open Labs, kommer bli mer vanligt i framtiden. http://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_course_page_1573%D6V Jag kommer absolut fråga utövare av scrum, design thinking och andra metoder vilken utbildning de skulle rekommendera!
    • Anna : Jättebra! fråga dem som är verksamma inom branschen och Lycka till! :)