Benim
    Hej,
    Jag funderar på att studera till HR-(specialist) med inriktning rekrytering, vilket program ska man söka till och hur länge läser man programmet?

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Benim,
    jag håller med Jelenas kommentarer till din fråga. Det stämmer att det finns väldigt många utbildning på det området och att olika arbetsgivare tycker olika.
    Jag håller också med att det är allt som oftast myckt fördelaktigt att själv ha jobbat "på golvet" eller i alla fall någonstans inom den branschen inom vilken man rekryterar (då vet man hur det att jobba där och vilka personer som skulle passa till det).

    Jag vill också påtala att det är ofta så att hen som rekryterar till ett företag eller organisation, gör också mycket annat (då rekryteringsbehoven är ofta inte konstanta, utan uppstår bara ibland). En "personalare" på små företag kan ibland göra "allt": rekryterar (när det behövs), betalar ut löner; sköter diverse avtal vid anställningar, uppsägningar, olika sorters ledigheter, som t.ex föräldraledighet eller tjänstledighet för studier. Hen måste hålla sig ´á jour med alla de förändringar som sker inom Arbetsrätt.
    Dock kan det på mycket stora företag och i mycket stora organisationer eller på Bemanningsföretag finnas tjänster som i huvudsak just går ut på att Rekrytera personal.
    Du kan t.ex ta kontakt med de företag eller organisationer där du efter din utbildning vill arbeta och fråga vilken utbildning de personer har som rekryterar för dem idag och vilken utbildning de rekommenderar att du skaffar dig om du senare vill jobba just för dem.

    Angående längd på utbildningen så är det oftast kandidatprogram, 3 år, som är "minimikravet". Har man mer utbildning, ex. på magister- eller masternivå ses det av arbetsgivare ofta som ett stort Plus. Dock kan erfarenhet av att ha arbetat inom "rätt bransch" ses som lika stor merit som längre utbildning.
    Som sagt, för icke-reglerade yrken är det arbetsgivaren som bestämmer (då inga fasta regler finns för vilken utbildning man måste ha).