Maria
    Hej,

    Jag har en gymnasial utbildning redan, då jag tog studenten 2013.
    Jag blev dock intresserad av ekonomiprogrammet, med inriktning juridik, då det verkar som en spännande utbildning med bra jobbmöjligheter framöver.
    Denna utbildning är dock gymnasial och jag har redan en sådan.
    Jag är framförallt intresserad av jobb som Paralegal, juridik assistent, ekonomisk assistent, revisor, accountant, sekreterare osv.

    Vilken typ av utbildning kan jag gå, för att få samma möjligheter?

    Tack på förhand.

    Mvh
    Maria Olsson

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    utbildning till Paralegal och IP-paralegal, som båda kan kallas för jur.assistent finns inom yrkeshögskola. Yrkeshögskola är utbildningar på eftergymnasial nivå - hela utbudet ser du på www.yhguiden.se
    Och några exempel på yh inom juridik, se nedan:
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare
    utbildning/nbi/juridisk-assistent-paralegal-malmo
    yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans

    ang. yrke Revisor
    Om du vill bli auktoriserad revisor, då krävs det 3årig högskole-/universitetsutbildning - företrädesvis kandidatexamen från ekonomiprogrammet (eller 4-årig utbildning från civilekonomprogrammet).

    Kika gärna även på yrken/juridik - i de flesta presentationerna på www.framtid.se finns även uppgifter om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.

    • : Hej,
    • : Tack för svar.
    • : Så dvs att det inte riktigt finns någon speciell utbildning på komvux/högskola som matchar den gymnasiala utbildningen ekonomiprogrammet med inriktning juridik, om jag har förstått det rätt? :)
    • : Men istället ska man specialisera sig på en särskild utbildning?
    • Anna : gymnasial utbildning inom ekonomi eller juridik ger ju inte "något speciellt" förutom att den förbereder lite mer än andra gymnasiala utbildning till eftergymnasial utbildning. De jobben man kan med gymnasial utbildning inom ekonomi-juridik kan man få även efter andra gymnasiala utbildningar.
    Läs alla kommentarer