Natcha
    Just nu så läser jag på komvux för att få slutbetyg/gymnasieexamen och jag har bestämt mig för att läsa mot ett humanistiskt gymnasieexamen för att jag vill jobba med språk. Jag kan tre språk flytandes ( svenska, thailändska och engelska )både i skrift och tal och jag känner att jag vill ta nytta av det men också även för att jag är intresserad av språk.

    De yrken jag tänkt på är museiguide eller museipedagog där man behöver goda språkkunskaper men även goda kunskaper inom kulturhistoria/museiämnen. Om jag vill kunna jobba med ett av de yrkena, hur ska jag ta mig tillväga? Vilka utbildningar kan jag läsa och på vilken nivå av examen ska jag ha?

    Jag vet inte riktigt var jag ska börja och jag antar att jag måste fördjupa mig i de språken som jag redan kan, vilket kan vara till min fördel.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    kika gärna på info om musei-yrkena:
    yrke/museipedagog
    och yrke/museitjansteman samt yrke/curator
    men också på språkyrken, som t.ex guide.
    Språkkunskaperna är annars viktiga inom många olika yrken, t.ex inom område turism.

    Det finns inga strikta generella krav på vilken utbildning man måste ha för att få lov att arbeta inom de områden som du är intresserad av - yrken är "icke-reglerade" (arbetsgivare anställer percis vem hen vill).
    Men om man tittar på vilka som brukar anställas, så ser man att många museipedagoger är i grunden lärare eller har en annan högre pedagogisk utbildning, och de kan också vara utbildade  historiker eller geografer.

    Liselotte
    • Liselotte : Eftersom yrken du är intresserad av är i Sverige inte reglerade, så finns det inte några exakta svar att ge. Det är också rätt så svårt att få jobb på museer; tjänsterna är få och många söker dem. Alltså går det inte att garantera att, oavsett utbildning, få jobb inom musei-verksamhet. Det är alltså mycket säkrare att utbilda sig till exempelvis lärare i historia och språk, och med sådan utbildning kan man få jobb som museipedagog men annars så kan man också jobba som lärare.