Sara
    Hej,

    Jag tänkte jobba som laboratorie assistent på ett forsknings avdelning i ett universitet. Vilken utbildning krävs? Går det att jobba som laboratorieassistent på ett universitet om man har ett biomedicinsk analytikerexamen. Jag vill alltså inte arbeta med patienter utan forskning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    du skriver att du vill jobba på "ett forsknings avdelning i ett universitet" - och det är väldigt brett... Forksning bedrivs inom diverse olika områden - om det är forskning inom Kemi, då vill de anställa personer med högre utbildning inom kemi, ex. som lägst kandidat i kemi; helst masterutbildning i kemi.
    Om forskning är inom Biologi - då vill de anställa en person som i grunden är Biolog;
    om forskning är inom Fysik - då vill de anställa en person som i grunden är Fysiker;
    och så vidare... beror, alltså, på inom just Vilket kurnskapsområde som forskning bedrivs.
    *****
    Om du är intresserad av Biomedicinsk forskning - då kan säkert utbildning till BMA men även till Biomedicinare >> kunna leda till jobbet på ett laboratorium (om det är just på ett Universitet eller på ett annat laboratorium, kan man inte säga på förhand). Det finns nog ingen utbildning som just specifikt förbereder till att arbeta just på laboratorium på just ett Universitet.

    • : Så med andra ord så kan man jobba som laboratorie assistent på ett universitet med biomedicinsk analytikerexamen? För mig spelar det ingen roll vilken område det just är
    • Anna : Det finns exempel på att personer med BMA-examen jobbar på laboratoriet, ja.