Tiina
    Hej!

    Jag är en snart 22årig tjej som är väldigt förvirrad gällande högskoleutbildning och framtidplaner gällande plugg/jobb. Efter studenten har jag jobbat främst med restaurang och service men känner nu att jag vill börja plugga och göra någonting jag brinner för. Problemet är att jag inte riktigt vet vad som finns där ute och vad som skulle passa mig. Däremot vet jag vad jag tycker om. Att leda, organisera, rådgiva/vägleda, utvecklas, skrivande/kommunikation och kreativitet tycker jag är väldigt kul. Som person är jag en lugn och sansad tjej som är väldigt ambitiös när jag väl hittar "min grej". Värt att tillägga är att jag inte är intresserad av teknik eller ekonomi.

    Jag inser att min text är väldigt rörig, men det jag önskar att få hjälp med är lite vägledning, kanske några hjälpsamma länkar eller handfasta tips på vad jag kan söka in på för utbildning, vilket yrke som skulle passa mig utifrån mitt försök att beskriva mig själv.

    Jag ska även boka tid med en studievägledare, men tänker att det kan vara bra att få tips och råd från olika håll.

    Med vänlig hälsning, Tiina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,

    kika gärna på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se - där finns det tusentals olika yrken beskrivna. Sedan är du välkommen att återkomma när du vet vilket eller vilka yrken du vill satsa på.

    Utbildningar i Sverige finns i olika skolformer
    högskoleutbildningar hittar man på www.studera.nu
    yrkeshögskole- - på www.yhguiden.se
    folkhögskole- på www.folkhogskola.nu

    och så finns det många privata utbildnignar också.
    Vilket yrke eller utbildning som passar just dig som bäst, är det omöjligt att svara på utifrån en kort beskrivning i en fråga.
    Det är bra att träffa en studievägledare, vilket du själv också har tänkt på och skriver om i din fråga.
    Lycka till!

    ANNA