Elev

    Hej! JAg går i åk 2 på gymnasiet och börjar få framtids ångest. Jag vet vilka områden som jag är intresserad av men har ingen aning om vilken utbildning som passar mig bäst för att uppnå det yrket jag vill jobba med. Jag är en person som är intresserad av röstskådespeleri, radio, media, tv, jag gillar kreativitet och vill tänka mig själv som en person med massa ideer. Jag gillar även att se reklam filmer och skulle eventuellt kunna tänka mig med att jobba inom reklamfilmer. Sedan älskar jag tecknade serier och skulle bl.a. vilja jobba med att skapa manuset eller bli en storyboard artist. Min största rädsla är att sitta inne på ett kontor och att inte kunna röra mig. Därför vill jag jobba inom ett område som kräver mer eller mindre rörelse och action liksom. Jag är även språk intresserd och kan idag 3,5 språk därför skulle det vara spännnande att kunna även jobba utomlands. Så kort sagt skulle jag vilja ha hjälp med att hitta matchande jobb och utbildning för mina intressen. Mvh en elev som har framtids ångest men vet vad hon vill.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Det är Jättebra att du gillar språk och kan några språk och att du på allvar funderar på ditt framtida yrkesliv redan nu, när du har ganska lång tid kvar innan du är klar med gymnasiet
    och
    du får jättegärna kika på många olika yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - en sajt om tusentals yrken. Det är svårt (kanske omöjligt) att ge "förslag" på yrken eller utbildningar som inkluderar alla de "bitar" som du nämner i din fråga. Vissa yrken inkluderar några (men inte alla) av de önskemål som du har.
    Jag tänker också på att du fortfarande är mycket ung och dina intressen och mål i livet kan förändras (och till och med ganska mycket) inom de närmsta åren.
    Arbetsmarknaden går också mot att fler och fler "hoppar mellan yrkena", alltså blir det mer ovanligt att man jobbar med samma sak under hela sitt yrkesliv.
    Du kanske kommer att jobba inom ngt yrke som idag ännu inte finns, men som kommer att "uppfinnas" i framtiden (kanske t o m uppfinnas AV DIG!).
    Du nämner röstskådespeleri, tecknade filmer, manusskrivande och språkintresse i din fråga, därför rekommenderar jag att du börjar med att kika på följande yrken:
    Röstskådespelare >
    Tecknare >
    Manusförfattare >
    och Språkyrken >.

    • : Jag förstår tack så mycket. Men då har jag en uppföljande fråga. Till dem områden jag är intresserad av samt yrken passar en yrkesprogram bättre än att gå på universitet eller tvärtom?
    • Mikael :

      Utbildningar som heter t.ex "manusförfattare" kan finnas inom yrkeshögskola. Som Tecknare eller Illustratör ska man ha TALANG för att teckna/måla/rita, först och främst, och utbilnding kommer i andra hand... inom Språkyrken finns det väldigt många, t.ex språklärare behöver lärarexamen och legitimation från skolverket för att bli behörig som lärare; översättare/tolk måste i första hand kUNNA de språken hen tolkar till-från (och utbildning kommer lite grand i andra hand...) men för att bli Auktoriserad tolk måste man med godkända resultat genomgå vissa prov. Det beror, alltså på... vad det är för yrke (exakt) och om du vill/kan jobba som obehörig eller om du vill få formell behörighet. Även som lärare/språklärare kan man få jobba som obehörig, om ingen behörig söker jobbet... Formell behörighet ger inte per automatik jobb-garanti, tyvärr. Det finns exempel på att man utan någon formell utbildning får många uppdrag inom de konstnärliga yrken (t.ex som Skådespelare eller som Röstskådespelare) och de med utbildning från högskola/universitet kanske går arbetslösa under långa perioder...

      Yrkeshögskola, www.yhguiden.se ger kortare och mer praktiska utbildningar än högskola-universitet; yh innehåller ofta mycket praktik och resultat i att "ge jobb" är mycket bra! Så kika gärna på www.yhguiden.se och nya yh publiceras vanligtvis under februari varje år men även kan dyka upp andra tider under året.