Christoffer
    Hej! Har fått ett allt större intresse för aktier och sparande. Om man vill arbeta med detta i framtiden, vilken utbildning passar då? Jag tänker på enskilda aktier men även samhället i stort som makroekonomi.

    Bästa hälsningar,
    Christoffer
    • Milla : Civilekonomprogrammen -i första hand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christoffer,
    yrken inom det område som du är intresserad av är inte "reglerade", alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha.
    Millas förslag på Civilekonomprogrammen - tycker jag är ett bra förslag. Civilekonomprogrammen är fyra-åriga högskole/universitetsutbildningar.
    Men även kandidatprogram inom ekonomi kan funka bra (kandidatprogrammen är tre-åriga); efter kandidatprogrammen kan man - om man vill - söka utbilndingar på avancerad nivå: magister- och masterprogram; eller söka jobb direkt efter kandidatexamen.
    Kika gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se
    ex.
    framtid.se/yrke/ekonomiyrken
    framtid.se/yrke/affarsanalytiker
    framtid.se/yrke/affarsradgivare
    och
    framtid.se/yrke/aktiemaklare - det det finns följande uppgift om relevanta utbildningar:
    Mäklare inom finans har traditionellt en civilekonom- eller civilingenjörs-examen med inriktning industriell ekonomi. Men även en så kallad "SwedSec-utbildning" krävs. Det finns olika SwedSec-licenser för mäklare inom finans. För att arbeta som aktiemäklare krävs en s.k specialistlicens.

    • : Hej! Tack för svaret. Behöver man själv stå för den avgiften, för licensen, eller brukar den kommande arbetsgivaren stå för det?
    • Milla : Det kan nog variera... Bra om du själv kan tänka dig stå för avgiften om du när det gäller, inte hittar ngn annan som vill betala.