hej Julia,
    yrket som du är intresserad av är icke-reglerat, dvs det är arbetsgivare som bestämmer vem som kan få jobbet.
    Jag tycker det är bra att ha kunskap om köksmaskiner, "vittvarorna" om man just specifikt vill bli köksdesignern. Oftast designar man BLAND ANNAT kök, men även andra utrymmen/rum. Att endast designa just kök är inte speciellt vanligt, men - givetvis - kan förekomma.

    Kika gärna på några yrkeshögskoleutbildningar, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim

    och https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering och så tipsar om några till yh-utbildningar i kommentarer till din fråga.

    Det finns alltså inte någon specifik utbildning till just "köksdesignern"; man kan genom att utbilda sig till arkitekt, eller till inredningsarkitekt - genom eget intresse (självstudier, arbetslivserfarenhet och om man kanske hittar någon kurs hos en privat utbildningsanordnare, där man själv betalar för kursen) skaffa den specifika kunskapen som kan leda till anställning där man huvudsakligen eller bland annat jobbar med att designa kök. Sådana jobb kan delvis finnas på arkitektbyråer, och delvis hos försäljare av köksvaror.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA