Agnes
    Jag skulle så småningom vilja plugga psykologi på ett universitet. Om jag ska kunna jobba med att forska inom psykologi, behöver jag studera till psykiater/annan utbildning baserad i naturvetenskapliga studier eller går det att forska även om jag har gått det 5-åriga psykologprogrammet och legitimerat mig? Tack

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Agnes,

    kika gärna på yrkespresentationen Forskare >>. Det som är säkert - är att lång utbildning på akademisk nivå, dvs på högskola/universitet krävs. Men exakt vilka utbilnidngar som leder till att man kan forska - kan ändras... det är inte någonting som är bestämt "en gång och för all framtid".

    Det som är bra att ha i åtanke är att det är skillnad på Psykologi och Psykiatri. Psykiatriker >> är Specialistläkare >>, dvs man måste först bli Läkare.
    Psykolog är ett självständigt yrke som man i Sverige skaffar sgi på psykologprogrammet, som idag är fem år lång... men hur lång den utbildningen blir för dig, vet man inte... då utbildningen kan bli längre.

    Du, som är intresserad av detta kunskapsområde, "vinner" på att läsa så mycket inom det som du bara kan - både genom gymnasiala kurser >> och på egen hand /bedriva självstudier/.

    Liselotte