Rebecca
    Hej SYV! Jag har länge varit osäker på vad jag bör välja för utbildning. Jag vet vad som intresserar mig och vad jag skulle kunna tänka mig att göra. Men problemet ligger i rädslan att bli begränsad. Jag är mycket intresserad av beteendevetenskap, speciellt psykologi och pedagogik och vill jobba med människor. Olika områden och yrkestitlar som jag dras till är socialt arbete, samtalsterapeut, personalvetare, rekryterare, projektledare, sexolog, lärare, skribent, organisationsutvecklare m.m. Det är viktigt för mig att känna frihet och därav behöver jag en bred utbildning, men jag vet att jag inte kan få allt och kommer behöva stryka vissa jobb. Vilken utbildning tror du skulle passa mig bäst och hålla flest dörrar öppna?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,
    jag förstår att du inte vill begränsa dig allt för mycket och vill ha "alla dörrar öppna", men du förstår ju själv att man inte kan ha just Alla dörrar öppna (vilket du också skriver om i din fråga).
    Du är fortfarande mycket ung. Kanske behöver du vara med i arbetslivet ett tag innan du ska ge dig i en längre utbildning?
    Annars är Lärarutbildningar och Socionomprogrammet och olika beteendevetenskapliga program rätt så breda utbildningar som ger möjlighet att jobba inom olika branscher och på diverse olika arbetsplatser.
    Du får gärna läsa om många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.000 yrkesbeskrivningar.