Viktor

    Hejsan. Mitt namn är Viktor, bor i skåne och är 18 år. Och jag funderar på att går utbildningen som utbildar en till skådespelare efter min nuvarande utbildning vilket pågår fotfarande i 1,5 år till. Och undra då vilken inriktningen och utbildning man ska går på för att kunna blir en skådespelare?

    • : Det finns många olika utbildningar till skådespelare, men det finns också skådespelare som inte har någon utbildning.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Viktor,

    på gymnasiet är det på Estetiska programmet som finns inriktning Teater.

    På eftergymnasial nivå finns utbildningar inom olika skolformer:

    högskola/universitet - sök gärna på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu (om du vill söka högskoleutbildning i Sverige som startar hösten 2020, kommer utbudet bli fastställd och synlig - även påansökningssidan www.antagning.se - från mitten på mars 2020); exempel: Skådespelarprogrammet på Luleå tekniska universitet;

    folkhögskolenivå - utbildningar kan heta "Teaterlinje", "Skådespelarlinje" eller "Teaterutbildning" - kika gärna på folkhogskola.nu/teater
    KKU - t.ex Teaterutbildning på Stockholms Elementära teaterskola >> - hela utbudet av KKU ses på konstkulturutbildning.se

    Kika också gärna på  Yrkespresentation av Skådespelare på framtid.se