Hej Pershia,

    Tandtekniker>> är i Sverige ett yrke som kräver högskoleutbildning.

    personen i fråga, som vill jobba som tandtekniker, måste ha tillräckliga kunskaper i svenska för att läsa på högskolenivå, det vill säga lägst motsvarande Svenska eller Svenska som andraspråk B eller 2 (andra gymnasiekurs i svenska) alternativt göra TISUS test med godkänt resultat.

    Jag skulle vända mig till den högskola/universitet där personen vill komplettera sin utbildning och prata med Studievägledare där. Om inte personens utbildning från hemlandet är validerad, kanske är det så att hen behöver söka till Tandtekniker och läsa hela den svenska utbildningen, vilket blir lättare för personen pga hen har ju bra kunskaper, men jämfört med de som har svenska som modersmål är det svårare för att alla "termer" och allt annat blir för personen på ett främmande språk.

    Det är nödvändigt att kunna benämna alla saker på svenska och kunna kommunicera med kunder och kollegor på svenska om innehållet i sina arbetsuppgifter på ett tillfredställande sätt - därför kan det vara mycket fördelaktigt att söka till Tandteknikerutbildning och läsa om hela utbildningen i Sverige. En annan aspekt i detta är att tandtekniken går säkert framåt och de kunskaper som personen har tillskaffat sig i sitt hemland kan behöva förnyas/uppdateras (mycket beroende så klart på När personen läste till tandtekniker i sitt hemland - om det var för 1 år sedan eller för 15 år sedan).

    Tandteknikerprogrammet>> omfattar 180 hp = tre år på heltid, och finns idag på Umeå och Göteborgs universitet och på Malmö högskola.

    Jag tycker att det är en mycket bra idé att kontakta Studievägledare på alla de tre orter för att samråda med dem. De kommer säkert att ställa frågor om när personen fick sin examen och från vilket land examen år.

    Jag tycker samtidigt att personen i fråga bör vara beredd att behöva läsa om hela utbildningen här i Sverige.

    Ett bra sätt att gå tillväga, tycker jag är:
    att komma in på utbildningen i Sverige (på vanligt sätt), konkurrera om utbildningsplats och så fort man blir Antagen ansöka om "tillgodoräknande". Då visar man upp sina betyg från hemlandet (som bör vara översatta till svenska, engelska, tyska eller franska - ibland kan de accepteras även på Italienska eller ngt annat "vanligt i Sverige språk" - men helst svenska eller engelska) och den högskola eller Universitet där personen är Antagen fattar beslut om hur mycket man kan tillgodoräkna och "hoppa över" vissa kurser eller t o m hela terminer eller påbörja läsa läsår två direkt, t.ex. På så sätt kan utbildningstiden bli kortare än 3 år.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och önskar personen  i fråga Lycka till!

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tänker på andra altrnativ - som t.ex utbilda sig till Tandsköterska på en yrkeshögskola, t.ex den här utbildningen Yh tandsköterska>> där sista ansökningsdag är 30 september och utbildningsstart i december 2016. Det tar 1,5 år att utbilda sig. Mycket praktik ingår, vilket är bra om man vill träna prata svenska.

    Med kortare utbildning kommer man snabbare ut i arbete. Yrkeshögskola kan, dessutom, ta in obehöriga - dvs de som i formell mening inte uppfyller kraven för den behörighet som anges och som gäller till varje YH. Så klart är det alltid bättre att vara behörig men är man intresserad av en YH, och inte uppfyller alla de behörighetskraven som uppges, bör man söka i alla fall - för att man har en chans att komma in i "frikvot" (20 % av utbildningsplatserna).

    Hoppas mitt förslag om yrkeshögskoleutbildningar blir till hjälp.

    Vänligen

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare