Ida
    Hej,

    Jag har, nu mitt i livet, insett att det är/var psykologprogrammet jag borde ha satsat på från början och nu måste jag vara extra målmedveten och driven för att klara ta mig in på det spår som tidigare studier aldrig gjorde/kommer att göra. Vilken väg råder du mig att ta för att snabbast/säkras komma in på programmet?

    Jag kan i princip redan tillgodoräkna de 3 första åren på psykologprogrammet via de fristående kurser jag läst samt har en egenfinansierad steg 1utbildning i psykodynamisk teori samt arbetslivserfarenhet från socialtjänsten. Denna skulle jag troligen kunna tillgodoräkna i de praktiska delarna av utbildningen...

    MEN! Jag behöver först och främst se till att komma in på programmet. (Pga sambo och planer på barn) kan jag endast läsa programmet i Lund. Jag har i nuläget 18.72 i meritpoäng (inkluderat 2,5 i meritvärdespoäng då jag har full pott på dessa) Psykologprogrammet i Lund hade senaste antagningsomgången ca 21.50 i B11 urvalsgruppen, vilken är den grupp jag kommer söka i. Jag har börjat att på egenhand studera och göra prövningar i kurser men totalt är det ca 10 kurser som behöver höjas från VG till MVG varav Matte A och B (tot 150p) är G samt TYSKA steg 3 samt steg 4 (tot 200p) blir svåra för mig att höja mig i. (Dock inte omöjliga.)

    Jag gjorde högskoleprovet en gång för många år sedan nu. Direkt efter gymnasiet så det är inte aktuellt längre - jag fick då 0,9. Jag har dock, som sagt, svårt med matten... Jag är duktig på svenska och engelska och skulle lätt kunna höja dessa två delar... men i mattedelen låg jag på G. Kräver provet att mina kunskaper i matte ligger på VG-MVG nivå för att klara minst 1,65 som krävs för att komma in...

    Eller är det möjligt att få så höjt resultat på övriga delar att jag kommer in trots att jag presterar som en G student på mattedelen i högskoleprovet?

    Finns det andra vägar för att komma in på psykologprogrammet i Lund? Folkhögskola, basår i samhällsvetenskap eller annat du kan tipsa om? Isåfall tar jag tacksamt emot alla tips.

    Mvh/Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    högskoleprovet råder vi att göra så många ggr du hinner. Kostnad för högskoleprovet är mindre än för en prövning (450 respektive 500 kr). Du förlorar inget på att göra högskoleprovet. Högsta resultat av HP gäller - av alla de giltiga resultat, om man har några olika.

    "Mattedelen" på högskoleprovet är egentligen Matematisk-logiska del /man mäter logiskt tänkande mer än rena matte-kunskaper/. Det går att förbereda sig på olika sätt till högskoleprovet, ex. - Mattecentrum erbjuder gratis hjälp.

    Det är bra att började göra prövningar. Det går att höja betygen - men hur mycket och hur snabbt, är det mycket upp till dig, och det går tyvärr inte att säga om alla höjningar du gör - kommer att ge önskar resultat; det kan, teoretiskt sett, uppstå en situation när antal sökande med allra högsta betyg och meritvärde på 22,5 (högsta möjliga) blir fler än utbildningsplatser och i så fall är det utlottning som avgör. Som sagt, går det inte att utesluta att en sådan situation kan uppstå. Det är alltså inte ens alla de högsta betygen som garanterat ger plats på utbildningen.

    Tips: kontakta de utbildningsansvariga på psykologprogrammet i Lund och fråga om det skulle vara möjligt att i fall en tom plats uppstår (att någon hoppar av) - att de skulle kunna tänka sig ta in dig på "senare del av programmet" med tanken på att du har många kurser som ingår i programmet redan avklarade. Jag kan inte lova dig att du får ett positivt svar, men du förlorar inget om du frågar, tycker jag.

    Du kan också undersöka om AU, alternativt urval >>>- kommer att anordnas på den aktuella utbildningen - psykologprogrammet i Lund. Det varje lärosäte som inför varje antagning som bestämmer om de ska ha AU eller inte.