Elin
    Hej!
    Jag har precis börjat mitt 3:e år på det naturvetenskapliga programmet och startat fundera på vad jag ska göra efter gymnasiet. Jag har länge tänkt på att utbilda mig till forensiker och har den senaste tiden funderat allt mer på att bli genetiker. Jag vet att man kan gå Analysvetenskap inom kemi med inrikting mot forensik men då blir man forensiker inom kemi så min fråga är vilken väg/ om det finns en väg att gå för att bli forensiker inom biologi? När det gäller genetiker så vet jag att jag kan gå läkarlinjen för att sedan specialisera mig timl genetiker men skulle helst vilja undika läkarlinjen då jag allmänt bara inte vill läsa programmet (+mina betyg eller högskoleprovs resultat inte är tillräkligt bra). Så min andra fråga är vilken väg jag kan gå för att bli genetiker och helst undvika läkarlinjen?
    Tacksam för framtida svar! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    kika gärna på >>yrke/forensiker

    >>yrke/genetiker och >>>yrke/biolog

    Mitt förslag att du söker läsa Biologi på högskola/universitet. Du kan söka Kandidatprogram i Biologi eller fristående kurser i Biologi. Sedan får du se hur du trivs med det och hur du kan gå vidare...

    Yrken utvecklas och förändras; utbildningsutbud ändras också... dina intressen och karriärmål kan också ändras. Därför är det svårt att på förhand göra upp en detaljerad plan.

    Just nu tycker jag du kan välja ett passande tema på ditt gymnasiearbete - ngt som har med biologi och forensik att göra.

    Du kan också göra Högskoleprovet ännu en eller två gånger - anmälan till höstens HP är öppen nu t o m 1 sept 2017. Sedan kan du hinna göra HP även på våren 2018, om du vill.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    Julia SYV