Sara

    Hej! Jag har hoppat av en högskoleutbildning och kommer nu arbeta i ett år. Nästa läsår vill jag söka till andra program men problemet är att jag har inte tillräckligt med poäng för att komma in i programmen. Jag tänkte att jag skulle göra högskoleprovet men jag hade hört att man hamnar före andra i kön till en utbildning om man har högskolepoäng. Så om jag söker in till läkarprogrammet men inte har tillräckligt med poäng (jag har 19,22) men jag har högskolepoäng kommer jag hamna före andra sökande? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Sara,

    på Karolinska institutet i Stockholm brukar man ha Alternativt urval >> till läkarprogrammet som kallas för PIL. Om man gör högskoleprovet och "hamnar" på minst 1,3... kan vara högre - t.ex 1.4 eller 1.5 - på HP resultatet /de väljer i alla fall ett stort antal personer och sätter någon sort gräns på högskoleprovsresultat, som ändras från år till år.../ - då kan man bli utvald att delta i AU-urvalet, där kan också spela roll att man har högskolepoäng; man gör tester och genomgår intervjuer och kan då eventuellt komma in med lägre meritvärde i de vanliga urvalsgrupperna, betygsgruppena och HP-urvalsgruppen.
    På andra lärosäten än Karolinska Institutet, känner vi inte till att det finns planer på att till läkarprogrammet erbjuda någon form av AU-urval, alternativt urval. Det är varje lärosäte som bestämmer om de ska erbjuda AU-urval eller inte. Och det ändras också från termin till termin. Men PIL på Karolinska Institutet har funnits i många år... så vi hoppas de fortsätter med det även i framtiden.

    Annars så söker man på betyg och på resultatet av Högskoleprovet och att man sedan innan har högskolepoäng brukar tyvärr inte spela någon roll.

    Om PIL på Karolinska institutet var god läs på http://ki.se/utbildning/alternativt-urval

    Vänligen

    S. :)