Jessica
    Hej!
    Jag heter Jessica och jag är 26 år gammal. Jag är inte född i Sverige, och jag flyttade hit i 2014. Jag studerar Engelska (advancerad nivå) för att jag vill komma in till KPU och bli gymnasielärare i engelska. Jag har några frågor om KPU:

    1) Jag ser att, för att komma in till KPU, behöver man ha 120hp inom ett ämne, men jag också ser att engelska är den tredje eller den femte av urvalsgrupp. Kommer det att vara svårt för mig att läsa KPU om jag har bara engelska som ämne?
    2) Jag tänker i framtiden att lägga ett till ämne, men jag är väldigt osäkert om det. Jag tänkte läsa eller Italienska (mitt modersmål) eller också bild, men jag förstår inte hur det fungerar: är det bättre att läsa dessa ämne innan jag läser KPU eller får jag göra det senare?
    3) Skulle jag behöva ta en samhällkunskap kurs eller behöver man inte riktig det?

    Tack för hjälpen!
    Mvh/Jessica

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jessica,
    KPU, kompletterande pedagogisk utbilnding prioriterar sökande som ska bli behöriga lärare i Flera ämnen, men de kan ta in även de som ska bli lärare i ett ämne.
    Jag råder dig därför att söka KPU, när du uppnår 120 högskolepoäng i engelska. Men om du inte kommer in på KPU, pga de tar in sökande som ska bli behöriga i flera ämnen, läs i så fall ditt "biämne" - Italienska eller bild eller ngt. annat ämne... eller påbörja läsa poängen inom det ämnet, men sök KPU varje gång du får tillfälle - till varje antagningsomgång.
    Det spelar ingen roll - om du först blir behörig lärare i Engelska och senare lägger till flera ämnen (utökar din behörighet)
    eller
    om du direkt blir behörig i flera ämnen. Resultatet blir, på sikt, detsamma.
    Ang. Samhällskunskskap - ... jag har inte förstått riktigt vad du menar. Om du menar att du för behörighet till KPU behöver godkända betyg i Samhällskunskap eller inte...? eller om du menar ngt. annat?
    Hälsningar

    Daniel

    • : Hej Daniel!
    • : Tack för svaret. Det som jag ville fråga om Samhällskunskap är: när jag övesätte mina gymnasiala och akademiska meriter, fick jag inte samhällskunskap godkänd. Jag tror att jag behöver inte det för KPU, men kan det vara bra om jag läser det ändå eller behöver jag inte det? (Alltså, jag vet att jag kommer att behöva samhällskunskap om jag ville läsa t.ex. historia på universitet). Vad tänker du?
    • Anna : Det kan inte vara fel att läsa samhällskunskap. Men om du antogs till en högskolekurs i Sverige, anses du redan ha Grundläggande behörighet till högskolestudier i så fall. Till KPU behöver du ett antal godkända HÖGSKOLEPOÄNG; KPU frågar inte efter betyg i gymnasiala kurser. På så sätt behöver du inte läsa samhällskunskap på gymnasial nivå, tycker jag. Men har du möjlighet och lust - ja, varför inte? Det är alltid bra att kunna mer inom samhällskunskap (och speciellt om man vill bli lärare). :) Däremot om du vill bli lärare i Samhällskunskap, kan högre krav ställas, bl a kan det krävas att du har godkända betyg i Samhällskunskap 1b och 2.