Lisa

    Hej, Jag har länge funderat på vad jag vill bli och vad jag ska plugga, men där tar det stopp. Jag vet att jag är väldigt intresserad av hälsa i form av kost och nutrition (ej träning) och har därmed även ett stort matlagningsintresse. Jag har ofta i mitt liv varit sjuk och har därför blivit intresserad av hälsan och även då hur kroppen och immunförsvaret fungerar. Min fantasi tar liksom stopp när det kommer till vilka yrken och utbildningar som kan passa mig, dietist tänkte jag mig först men är inte säker på det längre. Finns det andra utbildningar och yrken som passar mig bättre? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    du nämner själv yrket Dietist i din fråga. Kika även på "liknande yrken": till ex. gastronom, mathantverkare, Matinformatör; Hälsoinformatör; Hälsoekonom; Hälsorådgivare; Friskvårdskonsulent; folkhälsovetare; hälsopedagog; kostrådgivare; kostvetare; specialbagare och special-kock.

    Du får gärna se info om många olika yrken - på www.framtid.se finns presentationer av över 2.ooo yrken!
    Du får annars gärna kika på tillgängliga UTBILDNINGAR - t.ex inom yrkeshögskola; hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    på folkhögskolorna - www.folkhogskola.nu
    och högskolor/universitet - www.studera.nu