Noa

    Hej! Vilken av följande yrkesutbildningar, ”behandlingspedagog” eller ”handledare inom LSS och socialpsykiatri” vid yrkeshögskola, skulle ni rekommendera att jag väljer för att ha bättre jobbmöjligheter efter avslutade utbildning? Vilken av de två utbildningarna skulle ni rekommendera mig att välja, och varför? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller jobbmöjligheter, så är det en svår fråga... Jobbmöjligheterna är oftast ganska "personliga": även om det t.ex är svårt att få jobb inom ett visst yrke, så finns det alltid några som får jobb och varför skulle det inte gälla dig i så fall? Varför skulle inte just du lyckas få jobb även om det skulle, allmänt sett, vara mycket svårt?
    Det är många faktorer som påverkar, bl a hur kräsen du är när du söker jobb (om du är beredd att pendla långt, flytta eller jobba deltid eller acceptera korta vikariat) och hur duktig du är eller blir på att marknadsföra dig själv.
    Om de yrken som du är intresserad av kan du läsa på framtid.se/yrke/lss-handlaggare och framtid.se/yrke/behandlingspedagog -- jag antar att du funderar på att söka till yrkeshögskola, eller kanske redan har ansökt och väntar på antagningsbesked. Saken är den att det är inte så lätt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning (de är mycket populära bl a på grund av att de är kända på att leda raka vägen till jobb). Om du blir antagen till båda de utbildningarna, då kan du välja. I annat fall så kanske du inte har ngt val, utan blir erbjuden endast en studieplats och då blir ditt val att anta den platsen (tacka Ja) eller vara utan studieplats.
    Om du fortfarande kan söka (om ansökningstiden ännu inte är slut) sök till så många olika yrkeshögskoleutbildningar som möjligt; du behöver inte prioritera utan söker till varje YH-utbildning i första hand. Du kan därför bli antagen till flera olika YH samtidigt.

    Studie- och yrkesvägledare