Nawras

    Hej! Om man vill jobba på departement, ambassadarer och dylikt, vilket program ska man läsa på högskolan då? Man jag t.ex läser statsvetenskap programmet då måste jag även läsa något masterprogram efter examen, vilket är bästa programmet att läsa?, med tanken på att jag ska jobba på departement eller ambassad! Tacksam för tips och hjälp! Med vänlig hälsning Nawras

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationerna: Diplomat och Departementssekreterare - det finns tyvärr inte ngn strikt "plan" på att man ska gå "den här grundutbildningen" och sedan "den här påbyggnadsutbildningen" utan det finns många olika vägar, men inga garantier. Även om jag gör "allt rätt": går de utbildningar som brukar leda till yrken inom de områden som du är intresserad av, så kanske lyckas man i alla fall inte; även slumpen spelar stor roll. Om inga lediga tjänster utlyses, då kan man inte bli anställd, även om man har rätt kompetens. Men även vad "rätt kompetens" är för de jobben som du är intresserad av, är inte helt klart.