Oliver
    Hej!

    Har länge velat mellan Arkitektur, Civilingenjör, Högskoleingenjör mfl. Utbildningar som kräver högre betyg. Gick ut gymnasiet med 15 inklusive meritpoäng och har gjort högskoleprovet flera gånger med lågt resultat (0,4 -> 0,7 -> 0,6) Inget vidare men samtidigt har jag inte pluggat in för det och mina kunskaper i matematik är bristande då jag hade svårt att koncentrera mig i skolan pga min funktionsnedsättning.

    Min fråga är hur man ska prioritera? Har redan gått basåret och inte klarat det pga min funktionsnedsättning och bristande förkunskaper. Har nu fått en möjlighet att läsa om matten från Matematik 1 för att få en bättre grund.

    Min ide är att få så bra betyg i matten som möjligt genom Komvux och sedan om jag vill fortsätta med matten då söka till basåret igen för att därifrån söka vidare till Högskola genom HP / garantiplats... Behöver tekniskt behörighet (Matte 3, Fysik 2 och Kemi 1) samt pröva upp ett antal betyg (troligtvis många) eller höja mitt HP betyg för att komma in på en teknisk utbildning.

    De har gått 5 år sedan jag gick ut gymnasiet, har tidigare satsat på Högskoleprovet utan att höja mig särskilt mycket. Har gått basåret utan att klara det. Studerar nu på Komvux för att bli bättre på matte vilket hjälper mig på Högskoleprovet och i framtida studier. Hur ska man tänka för att komma dit man vill när man är osäker om det är de man vill?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Behörighet till Högskole- och Civilingenjörsprogrammen inkluderar även Matematik4.

    Om man inte är behörig, hjälper det inte att få högt resultat på högskoleprovet för att obehörig deltar inte i konkurrensen; därför måste första prioritet bli att skaffa sig Behörighet.

    Att läsa matte från matte 1 tycker jag är en mycket bra idé!

    Jag vill också tipsa om andra utbildningar. Ex kan det finnas intressanta för dig utbildningar inom yrkeshögskola. Kika gärna på yh Arkitektur-visualisering

    Studie- och yrkesvägledare

    Det finns också många byggnadsingenjörs utbildningar inom yh, ex./byggnadsingenjor-mark-och-vatten-nackademin-uppsala

    • :

      Okej tack för snabbt svar. Omformulerar min fråga till: är det värt att satsa på att göra prövningar för att höja gymnasiebetyg eller bara satsa på Högskoleprovet? Det här är andra prioritet efter jag fått min behörighet. Tack för tipsen, ska läsa mer om YH. För att få behörighet vad skulle du rekommendera - Komvux eller Tekniskt Basår?

    • Milla : Gör både och: högskoleprovet kan man göra två ggr om året och kostar 450kr per gång ; prövningar är svåra att hitta var man kan anmäla sig och kostar 500kr per försök. Det finns inga förbud mot att göra båda saker samtidigt.
    • :

      Så de ena kan vara till fördel för det andra? Kan tänka mig att höja betyg och göra prövningar är en stor tidsinvestering likaså att förbereda sig för Högskoleprovet. Behöver höja mig med minst 0,6 på Högskoleprovet. Har gjort de flera gånger utan förberedelser och inte höjt mig speciellt mycket.

      För att sammanfatta min plan:
      Behörighet:
      1. Läsa Matte 1 till 4 (Komvux) 2. Läsa Kemi 1 och Fysik 1 till 2 (Basår eller Komvux)

      Betyg:

      1. Göra Högskoleprovet vid varje tillfälle och förbereda med gamla prov mm.

      2. Höja gymnasiebetyget för att konkurrera i BLL - genom att pröva bla Idrott och hälsa 2, Engelska 7, Naturkunskap 2, Svenska 3 och få A i dom för att höja mitt snitt.

      3. Komma in på utbildningen via Garantiplats efter basår eller HP eller BLL (GY)

      Hur menar du med att prövningar är svåra att hitta?...

    • Milla : Det är många som vill göra prövning och det är lärarbrist; prövningstillfällena är därför få och blir uppbokade mycket snabbt.
    • : Okej, Så egentligen är Högskoleprovet ett bättre val om man vill höja betyget mycket?
    • Milla : Att anordna prövning kostar mycket mer än den avgiften på 500kr som får,som max, tas ut. Kommunerna har därför inte råd att erbjuda många prövningstillfällen. Vi känner till fall då folk inte lyckades hitta var de kan göra prövning.
    • Milla :

      Högskoleprovet påverkar inte betygen.

      Med resultat av högskoleprovet prövas man i HP-urvalet, och på så sätt får ännu en chans att komma in på en högskoleutbildning.

    Läs alla kommentarer