hej Adrian,

    det är UKÄ >>> som granskar kvaliteten i högre utbildning och forskning, analyserar utvecklingen, ansvarar för officiell statistik om högskolan samt bevakar att universitet och högskolor följer lagar och regler. Därför vill jag hänvisa dig till UKÄ med din fråga.

    Du kan också kontakta alla de olika universitet som erbjuder undervisning i matematik men risken här är att inget universitet kommer troligtvis svara att deras lärosäte är sämre än ngt.annat... inte för att de vill luras, utan för att de genuint tycker att deras universitet är mycket bra.
    Det kan nog bli mycket svårt att få svar på din fråga - så som frågan är ställd... för att tanken är ju att alla universitet ska hålla tillräckligt högt kvalite, vilket de förhoppningsvis också gör.

    Sedan beror det mycket på vilka högskolelärare man får + mycket även på dig som student, på din personliga insats. Info finns ju "där ute" - rätt så tillgängligt nu för tiden och det är i mångt och mycket ditt ansvar som studerande att inhämta info och sedan när man har infogrund att stå på kan du, också mycket beroende på din talang och motivation, skapa dig tillräckligt djupt förståelse inom ämnet.
    Vilka högskolelärare man får hänger i viss mån på "tur". Detta för att lärare är också människor och kan bli långtidssjukskrivna, välja att gå i pension tidigare, välja ta jobbet på ett annat Universitet, kanske t o m utomlands mm. Så, de lärare som finns idag kanske inte finns nästa termin... i alla fall kanske inte alla. Och en ännu bättre lärare kan tillkomma eller, tyvärr, inte - då en mycket erfaren lärare som går i pension ersätts med en ung, som har mycket kunskap men lite erfarenhet... jag tror du förstår säkert hur jag menar.
    Min tanke är att i fall man kommer in på ett UNIVERSITET, oavsett vilket universitet, så kan man lita på att det är tillräckligt högt kvalite på undervisningen men att väldigt mycket hänger på den studerande själv.
    Men kontakta gärna UKÄ och sedan kan du höra av dig till oss igen, berätta vad du fick för svar från UKÄ.
    Lycka till!

    ANNA