Btenda
    Hej! Jag har börjat 9an iår och jag har ingen aning om vad jag vill gå för gymnasie/linje.. jag har inget speciellt ämne som jag älskar men tycker det ör ganska intressant med biologi (kroppen) och med samhällskunskap ( företag osv) sen hatar jag matte och kemi (har svårt med det också) vad tycker du jag borde gå? Har tänkt lite mellan handels och samhäll? Är det mycket plugg osv?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Btenda,

    om du "hatar" matte och väljer i första hand mellan Handels- och Samhäll, då "röstar" jag på >>>HA, Handels- och administrationsprogrammet, som har betydligt mindre matte.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet ingår 2 obligatoriska matte kurser /i det mellansvåra spåret/.

    På >>>Handels- och administrationsprogrammet ingår det bara en matte kurs i det lättare spåret - matte 1a.

    Annars så kan man t.ex försöka utgå från diitt framtida yrke - kika gärna på www.framtid.se - där det finns ca 2 tusen yrkespresentationer. Hittar du ditt drömyrke, kan du se vilket gymnasieprogram som rekommenderas.

     Bästa hälsningar & Grattis på Skolans dag, som är idag - den 12 sept.
    www.framtid.se/reportage/skolans-dag - läs gärna ett kort reportage om det.

    Läs också gärna på >>info/olika-ingangar-gymnasieval - där vi förklarar hur man på olika sätt kan närma sig sitt gymnasieval!