Wilma
    Hej!
    Jag skulle väldigt gärna gå på ett gymnasium där jag kan läsa psykologi och kriminologi. Jag tycker det låter både intressant och spännande och det kanske skulle kunna vara något för mig i framtiden.
    Jag har kollat runt lite på olika gymnasieprogram/gymnasieskolor och tycker att Klara Gymnasium i Linköping verkar vara ganska bra. De har programmet Samhällsvetenskap med inriktningen Beteendevetenskap som jag funderar på att gå. Men jag vet inte om jag kan gå det för att läsa psykologi, kriminologi? Jag har sett att de har psykologi, dock inte kriminologi. Är beteendevetenskap den linjen jag ska gå då? För jag har även hört att samhällsvetenskapsprogrammet har samhällsvetenskap som inriktning också, dock är jag bara intresserad i psykologi, kriminologi och kanske även juridik. Men resten som finns på det programmet verkar inte tilltala mig. Jag tycker att beteendevetenskap låter mer intressant men vet inte om det är den rätta? Ska jag välja Beteendevetenskap eller Samhällsvetenskap?
    /Wilma

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet läser man vanligtvis från åk2; så om du väljer som erbjuder flera inriktnignar på SA, behöver du inte bestämma dig angående inriktning förran när du redan läser på gymnasiet, inför åk2.

    I Linköping finns det flera gymnasieskolor som erbjuder flera inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet - bl a >> Thoren Business School; >> Jensen; och >> Fria Läroverken.

    När du läser på gymnasiet, är det ett år mognare och klokare, :) - jämfört med idag... :) och du vet ännu bättre vad du vill åstadkomma i framtiden; du kan därför gott "skjuta upp" beslut ang. inriktning - ett år framåt.