Jonas

    Hej! Jag har nästan alltid velat bli statistiker, det verkar vara kul att matematik i ett så brett yrke. Jag skulle säga att mina matematik matematik kunskaper ändå är relativt bra, inga riktiga svårigheter utan jag är intresserad av ämnet. Min första fråga är vilket gymnasieprogram man ska välja om man vill bli statistiker? jag vill tillägga att jag helst vill välja samhällslinjen För att jag vill veta mer om samhället och lite mer kring geografi samt demografi samt att jag är mest duktig i de samhällsorienteradeämnena. Är man tvungen att ta ekonomi eller natur för att kunna bli behörig till statistiker eller kan man välja samhällsprogrammet och måste man i sin tur då komplettera

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Jonas,
    för behörighet till Statistikerprogrammen brukar godkänt betyg i Matematik 3 krävas. Och matte 3 läses som en obligatorisk kurs endast på Naturvetenskapsprogrammet, på Teknikprogrammet och på inriktningen Ekonomi på Ekonomiprogrammet.
    Men jag tror att det kommer att gå bra att på Samhällsvetenskapsprogrammet läsa matte 3 /3b eller 3c/ som en valbar kurs. Det kan t o m gå att läsa även matte 4 på samhällsvet.programmet.
    Jag skulle råda dig fråga på förhand på de gymnasieskolorna som du vill söka till - om de har för avsikt att kunna erbjuda matte 3 som en valbar kurs på SA. Chansen är större om det på samma skola "går" EK, ekonomi eller NA eller TE /detta för att i så fall kommer det garanterat finnas pågående kurser, för att eleverna på de utbildningar måste läsa matte 3/.
    I "värsta fall" - om du inte på gymnasiet ska kunna få godkänt betyg i matte 3, kan du komplettera efter gymnasiet.
    Kika gärna på yrken Statistiker>>, Demograf>>, Aktuarie>>, Matematiker>> & Meteorolog>>.

    Liselotte