Alice
    Jag är en tjej på 14 år och vet vad jag vill utbilda mig till, men vet inte vilket gymnasieprogram jag ska gå
    • : Vill man gå ett program med extra idrott kan man söka ett vanligt program med inriktning idrott. Det finns inte på alla orter, och eftersom jag inte vet var du bor, är det svårt att ge tips på vilka gymnassieskolor som erbjuder det. ska du börja åk1 på gymnasiet hösten 2018 eller senare?
    • : hösten 2019 börjar jag åk1
    • Mikael : Utbildningsutbud till hösten 2019 fastställs mycket senare, typ till jul 2018. :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Alice,

    man kan gå vilket gymnasieprogram som helst och sedan utbilda sig till >>idrottslärare.

    Ofta är lärare behörig att undervisa i minst två ämnen - på gymnasiet, och i tre ämnen - på grundskolan t.ex är man lärare i idrott och svenska; eller i idrott och matematik; eller idrott och naturkunskap, eller i idrott, fysik och samhällskunskap  -  bara för att ta några exempel på vilka ämneskombinationer som förekommer.

    Bra att försöka hitta en gymnasieskola som kan ge möjlighet att läsa mer Idrott än den obligatoriska kursen Idrott&Hälsa 1. Bra också om du idrottar på fritiden eller är aktiv i någon idrottsförening.

    Ett mycket passande val kan t.ex vara >Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasieskola, som för övrigt, erbjuder NIU - nationellt godkänd Idrottsutbildning (för att det finns i så fall fler kurser i idrott på skolan - t.ex Idrott och häsla 2, Specialidrott och så finns det flera idrottslärare och "allmänt högt intresse för och kunskap om idrott" bland skolans personal och elever).

    Idrottslärare undervisar i ämnet Idrott och HÄLSA. Det är därför bra att få så mycket kunskap inom Hälsa och Medicin, som man kan. Det kan man göra på olika gymnasieprogram, men i första hand på VO, Vård- och omsorgsprogrammet>> eller på profilen "Medicin" som kan finnas på Naturvetenskapsprogrammet>>.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kika på olika gymnasieprogram och gå på öppet hus på gymnasieskolorna; ställ frågor till personal på skolorna... Så skaffar du dig mycket kunskap !