Fam
    Hej!
    Jag vill väldigt gärna bli polis när jag gått ur skolan, men jag undrar vad man behöver gå för gymnasieutbildning för att komma in på polishögskolan? Har läst på polisens hemsida att grundläggande behörighet för högskola är examen från ett högskoleförberedande program, eller yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i svenska 2 och 3 och i engelska 6.
    Och särskild behörighet för just polishögskolan är minst godkänt i följande ämnen: Svenska 3, Engelska 6, Samhällskunskap 1b, Historia 1b.
    Om jag förstått rätt? (Sen är det ju dock även en del fysiska och psykiska krav vet jag men just nu tänkte jag på utbildning bara.)

    Betyder det då att man kan läsa vilket program som helst under de tre år man går i gymnasiet, tex teknik eller hantverk, bara de ovanstående ämnena ingår i det program man läser? Kan man då komma in på polishögskolan? Eller är det just något speciellt program man behöver läsa?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fam!

    Det är inget Speciellt program som man behöver läsa. :) Du har helt rätt när du skriver om att "bara de ovanstående ämnena ingår i det program man läser" så blir man behörig vad det gäller betyg.

    Men... jag undrar om du har sett att även B-körkort /körkort för personbil/ ingår också i behörighetskraven. Och det är tyvärr inte gratis att ta körkort. Det kan kosta allt mellan 20 till ... hur många tusen som helst (extremt svårt att komma under 20 tusen kronor ... även om man lär sig köra privat - med en förälder som handledare, till exempel).

    Och här tänker jag att FT, Transport>> där möjlighet finns att ta körkort och inte bara för personbil, men även för andra typer av fordom, som t.ex buss och lastbil, finns. Att kunna köra olika typer av fordon kan vara mycket värdefullt i många olika yrken, även om man inte jobbar som just Chaufför>>

    Vänliga hälsningar

    Julia syv

    Hej igen, :)

    att inte exakt veta vad man ska göra efter gymnasiet är inte alls konstigt, det är normalt, kan man säga. De flesta ungdomar vet inte vad de skal göra efter gymnasiet, innan de börjar på gymnasiet. De tror kanske att de vet vad de vill, men sedan ändrar de sig eller inte kommer in på den utbildning om du vill gå... och är tvungna att ändra sig.

    Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se - och välj några praktiska yrken, som t.ex bilmekaniker, låssmed eller guldsmed... eller ngt. annat yrke som man lära sig på gymnasiet. Bäst förutsättningar att få jobb direkt efter gymnasiet har man om man utbildar sig på vård- och omsorgsprogrammet eller på Industritekniska programmet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia Syv

    • : Hej! Tack för ditt svar! Jo, jag vet att man behöver körkort, tänkte börja övningsköra nu i sommar. Men det programmet du sa nu, Transport, det stod något om körkort ju, men blir det billigare typ eller vad menas?
    • Anna : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    har du läst om inriktningen Transport på Fordons- och transportprogrammet? Här>>> finner du snabblänk. Tanken är att man utbildar sig till Yrkesförare - lastbilsförare eller bussförare, men innan man kan ta lastbilskörkort eller busskörkort, måste man ta B-körkort för personbil. Inom inriktnignen Transport kan man under sin gymnasietid hitta ta körkort för många olika behörigheter. Är man riktgt duktig kan man bli både bussförare, lastbilsförare /med tung släp/ och även få behörighet att köra farliga gods och andra specialtransporter. Det garanteras inte att man tar körkort, men det är målet med den utbildningen i alla fall, man läser teori och övningskör på lektionstid - men för övrigt läser svenska, engelska, matte och andra obligatoriska kurser. Man får alltså gymnasiekompetens + möjlighet att ta flera olika körkort med diverse behörigheter (men det första körkortet blir då B, för personbil).

    Läs på om den utbildningen (länk ovan). Men du kanske redan läser på gymnasiet. Jag ser att du är 17 år. Vilket program läser du på?

    Tips - läs om yrke Polis på Framtid.se - snabblänk är här>> och där på sidan kan du även se en yrkesfilm om yrket Polis.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej! Nej jag läser ännu inte på gymnasiet, ska börja nu i höst på IM då jag missat många år av skolan, men jag funderar ändå redan på vad jag ska välja för program sedan. Det jag tänkte på när jag frågad om man kunde läsa vilket program som helst bara man får med de där specifika ämnena man behövde för att bli polis, var för att jag gärna vill läsa något jag tycker är intressant medan jag väntar på att bli klar med gymnasiet och hoppas få komma in på polishögskolan, så att jag har liksom en back up-plan ifall jag av någon anledning inte skulle bli godkänd till polis. Dvs att jag läser något annat intressant som jag blir utbildad till i gymnasiet ifall jag inte kan bli polis sedan. Åh jag vet inte om ni förstår alls, jag är inte den bästa på att förklara saker, men iaf..
    • Julia : Jo då, jag förstår att du vill ha det roligt och bra under utbildningstiden på gymnasiet! Det är mycket klokt att tänka så som du gör. Det bästa, tycker jag, är att lära sig ett yrke på gymnaiset. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.