Kalle

    Har 315 i merit o bor i sthlm och vill gå natur för att få bred behörighet till vidare studier. Vilket gymnasium borde jag välja? Vilket gymnasie är bäst anpassat för NV utbildingen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kalle,

    du skriver inte Vilken Inriktning på NA du vill gå - det finns 2 inriktningar på NA. Om du vill få behörighet till så många utbildningar som möjligt inom naturvetenskapliga områden - då är det inriktning naturvetenskap på NA som rekommenderas.

    I Stockholm ser jag just nu 48 gymnasieskolor som erbjuder den intikrning med start hösten 2018. När du väljer gymnasieskola - glöm inte att tänka på avståndet/antal byten - det mest fördelaktiga vore om du kunde gå eller cykla till din skola - då får du både motion på väg till skolan + behöver inte fastna i kollekrivtrafiken och vara orolig att inte komma till skolan i tid.

    Kika gärna på många av gymnasieskolornas presentationer. Vissa skolor har speciella "profiler" som t.ex >>norra-real som erbjuder "miljö"/hållbarhets-profil - i och för sig liggen den på SA, samhällsvet.programmet - men det betyder att kurser inom Miljö/hållbarhet planeras och förhoppningsvis kommer även andra elever, som inte är SA-elever, också ta del av dem (om du som elev har det intresset).

    Tips:
    besök >>den "gröna" gymnasieskolan - Hvilans gymnasium (som bl a erbjuder möjlighet att fika på taket) - öppst hus den 2 maj; Kungsholmens Västra>>> har också öppet hus samma kväll - och du kanske hinner besöka båda skolorna!

    och Sjölins kungsholmen>> erbjuder Prova-på-förmiddag den 3 maj. Och Sjölins sjöstaden>> - öppet hus samma kväll, dvs den 3 maj.

      Blackebergs gymnasiet >> bjuder på en Öppen skoldag - den 3 maj! Och samma dag, på kvällen, har Fryshusets gymnasium>>  & Thoren på Medborgarplatsen>> & thoren innovation school >>öppna hus! Kunskapsgymnasiet Globen>> har också öppet hus den 3 maj!
    Även Jensen Norra >har öppet hus (lite senare) samma kväll - den 3 maj.

    Viktor Rydberg Odenplan> - bjuder på öppet hus den 4 maj (kl.14.00).

    Jensen södra>>> har öppet hus den 8 maj. Värmdö gymnasium>> bjuder samma kväll, dvs den 8 maj - på Informationstillfälle!

    Liselotte