Elina
    Hej, jag har läst lite om olika gymnasieprogram men har svårt att veta vilket jag skulle tycka bäst om. De som jag hittills har tyckt låtit mest intressanta är yrkesprogram som: Vård- och omsorgsprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet. Jag tror dock att jag helst vill gå ett högskoleförberedande program och undrar vilken linje (högskoleförberedande) som är mest lik de två yrkesprogrammen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elina;

    yrkesprogrammen och högskoleförberedande är på många sätt rätt Olika varandra; på yrkesprogrammen ingår praktik (minst 15 veckor, ofta fler veckor). På högskoleförberedande ingår det inte någon praktik.

    På yrkesprogrammen lär man sig ett praktiskt yrke som gör att man kan börja jobba direkt efter gymansiet. På högskoleförberedande programmen lär man inte sig ngt. yrke och tanken är att man ska läsa vidare - för att lära sig ett yrke och först efter en avslutad Eftergymnasial utbildning, ska kunna få ett jobb.

    Jag kan inte komma på vilket av de högskoleförberedande programmen som skulle mest likna VO eller BF.
    Det är inte så många högskoleförberedande program som finns, så du kan kanske kika på alla dem och jämföra dem med varandra (kanske t o m genom att provgå- "skugga" på några av de högskoleförberedande programmen).

    Jag antar att du redan har varit på någon gymnasiemässa och på några öppna hus, men gå på ännu fler (om möjlighet finns). Boka också studiebesök och "skuggning" (de flesta gymnasieskolor erbjuder en sådan möjlighet).

    ***
    bästa hälsninga
    Julia
    SYV