Louise
    Hej!

    Om en elev i årskurs nio ej har godkänt i varken svenska, engelska eller matematik men vill i framtiden läsa ett högskoleförberedande program på gymnasiet, vilket IM-program har hen möjlighet att söka till?

    Vad jag har förstått måste hen ändå vara godkänd i svenska samt engelska och matematik+ 3 andra ämnen eller engelska eller matematik + 4 andra ämnen för att kunna läsa programinriktat val. Finns det något annat IM-program som kan leda till högskoleföreberedande program utan ovanstående krav?

    Som ny studie-och yrkesvägledare på grundskolenivå är jag tacksam för svar :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej,

    med den förändingen som träder i kraft från 1 juli 2019, så finns det i det fallet som du beskriver i din fråga - inte så mycket val, utan det är
    1. antingen gå om årskurs nio på grundskolan (om rektorn så beviljar)
    eller
    2. yrkesintroduktion >>
    eller
    3. om rektorn och kurator tycker det är befogat - Individuellt alternativ >>
    Alla gymnasieprogram i Sverige inkl. IM finns presenterade på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram och det finns inte några andra alternativ, än de som jag nämner ovan.

    Både på yrkesintroduktion och på Individuellt alternativ kan man bli behörig till vilket program som helst, även till de högskoleförberedande gymnasieprogram. Det är inte det främsta syfte att just bli behörig till Högskoleförbered.program på t.ex Yrkesintro, men det är inte förbjudet heller att man kan bli det.
    Både på yrkesintro och på Ind.alternativ kan man läsa vilka grundskolekurser som helst (enligt den individuella studieplanen som varje elev borde ha) och om man då blir innan det är för sent (jag menar att så småningom blir eleven för gammal för gymnasieskolan, utan blir "föremål" för komvux - från 1 juli det året hen fyller 20 år) BEHÖRIG till ett högskoleförberedande program, finns det inte ngt förbud mot att söka till gymnasiets nationella program (vilka eleven vill av de eleven blev behörig till).