Milla SYV på FrågaSYV

    På Språkintro studerar olika elever olika kurser i svenska som andraspråk, beroende på vilka förkunskaper i svenska man hade. På komvux ska du kunna läsa tidigast från 1 juli det året du fyller 20 år. Om du söker till komvux med godkänt i SFI kurs B, kommer du behöva läsa SFI kurser C och D, sedan SAS grund etapp 1 och 2 och sedan SAS 1,2 och 3.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Peggy : Men jah har inte gått till SFI. Jag var 17 och så jag började språk intro och nu är jag på sista steget. Jag blir 20 april 2021 jag undrar om jag kan börja komvux juli år 2020 eftersom på det vår terminen ska jag bli 20. Och jag undrade om jag har en diploma som visar jag har klarat hela gymnasiet i mitt land kan jag börja komvux när jag är 19 istället för 20?
    • Anna :

      Du får gärna kontakta Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Med "SFI" kan man också mena "motsvarande kurser"; alltså en kurs behöver inte heta just "SFI" för att ha i princip samma innehåll och ha för avsikt att ge motsvarande kunskaper. På Språkintro är det Individuellt upplägg - olika elever läser olika kurser (även i svenska eller oftast Svenska som andraspråk, som brukar förkortas till SAS). Vi kan inte veta exakt vad du läste på Språkintro.
      Om du har för avsikt att senare söka till högskola eller universitet i Sverige så måste du ha kunskaper i svenska motsvarande godkänt betyg i SAS 3 eller med godkänt resultat klara TiSUS-test. Hur du skaffar dig de kunskaperna är mycket upp till dig. Det finns exempel på när folk lärde sig i princip helt på egen hand, utanför skolan och klarade TiSUS. Och i så fall ihop med din utländska gymnasiala utbildningen kan du bli behörig till högskoleutbildningar i Sverige med undervisningsspråk Svenska.
      En liten fråga: är din utländska gymnasial utbildning 3-årig? Eller jag kan fråga på ett annat sätt: från det att du fyllde 7 år, har du i ditt hemland gått i skola på heltid i 12 år?
      I många länder har man kortare skolgång än i Sverige och då kan inte den kortare utbildningen bedömas motsvara den svenska utb., men det är inte en  bedömning som vi här på Fråga SYV kan göra; vi måste med det hänvisa till UHR, Universitets- och högskolerådet.
      Prata gärna med studievägledare på den skolan där du läser idag.

    • Peggy : Ja i mitt hemland har jag studerat 6 år grundskola + två 3 åring gymnasiet .(6år grundskola+6 år gymnasiet) och jag har fått nästan alla mina betyg A. Och jag kunde inte hitta på UHR att vilka kurser måste jag studera efter jag bedömde mina betyg. Jag ver att jag ska studera svenska och engelska6(jag har betyg i engelska 5 från språk intro) och jag tror jag ska göra matte 4 också men jag vet inte vad jag behöver mer (jag vill bli tandläkare eller apotekare) blir glad om du svarar tack. :)
    • Anna :

      Tandläkarprogrammet och Apotekarprogrammet kräver i Sverige för Särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser: Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. Sedan deltar alla behöriga i konkurrensen om utbildningsplats; svårt att komma in; höga betyg krävs; alla A i alla kurser brukar inte räcka, utan man måste oftast även ha mer (meritpoängen/extra-poängen). Men det viktigaste är att bli BEHÖRIG, då kan du till exempel komma in på resultatet av Högskoleprovet; råder dig göra HP så många ggr du hinner och orkar, tyvärr tas det avgift på 450kr för varje anmälan till Högskoleprovet; möjlighet att skriva HP finns 2ggr om året.

      Vill råda dig att först satsa på SVENSKA. Detta eftersom du kommer läsa andra ämnen, som t.ex matematik - med undervisningsspråk Svenska; och det är en stor fördel om man helt förstår vad läraren säger och vad som står i läroböckerna.

      Om bedömning av utländsk utbildning - se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning

    • Peggy : mitt minsta problem är matematiken. Jag har kunskap om nästan 80% av svensk matte och också jag vet nästa 70% av fysik kemi och biologi. Men jag vet inte om jag kan göra alla de A i svenska. Jag har nästan ingen problem med att förstå läraren och böcker men jag har problem med att komm ihåg t.ex biologi på svenska. Jag kan studera många timmar om dagen men tyvärr jag vet inte om det räcker eller inte
    • Anna : Du kan bara göra ditt bästa. Ingen kan göra mer än sitt bästa. Sedan kan det också ta tid innan språket "sätter sig". Det är stor skillnad på att läsa SPRÅK och t.ex matematik. Inom matematiken "fattar man grejen" så kan man lösa oändligt antal liknande uppgifter sen... men i Språket är det många krångliga regler och så många undantag: det går inte alltid enligt reglerna; så man få lära sig just varje ord och uttryck "för sig" och sedan det där med dialekter också: att lära sig förstå olika dialekter. Det kan ta lång tid att lära sig ett nytt språk tillräckligt bra. Du kanske inte behöver ha så jättebråttom. Du är fortfarande mycket ung. Givetvis ska du göra ditt bästa men bränn bara inte ut dig; det är inte värt det. Hälsan är mycket viktigt att behålla. Lycka till i dina studier och i allt annat!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Peggy,
    hur din utländska utbildningen blir bedömd, är upp till UHR, universitets- och högskolerådet. Se info på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning och i det svaret/Bedömningen som man får tillbaka när man har ansökt om bedömningen brukar det stå om man har Grundläggande behörighet eller inte och sedan i vilka kurser man har Särskild behörighet.
    Om du får svar att du har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET, förutom i svenska och engelska, då behöver du komplettera med godkända betyg i Svenska 3 eller SAS 3 och i Engelska 6. Alternativt kan du göra tester i svenska och engelska men de är mycket svåra, kostar pengar att göra + tillfällen att göra dem är få och finns ej i alla städer. Så det är endast om har otroligt bra kunskaper i svenska och engelska som vi skulle rekommendera det plus om har väldigt bråttom av någon anledning (t.ex om man är så pass gammal att man riskerar inte få studiemedel från CSN pga sin ålder - det börjar "brännas" på det område när man fyller 45 år).
    Du nämner Matematik 4 - att du skulle behöva läsa den kursen; fick du bedömning från UHR? vad står det i den? Om det står att du har särskild behörighet motsvaramde Matematik 3, då kan du direkt läsa matematik4. Innehåll i de svenska matte-kurserna kan du se på www.matteboken.se
    Innehåll i matte 4 finns på matteboken.se/lektioner/matte-4

    • Peggy :

      Nej jag har inte fick men tack så mycket för ditt svar det hjälpte mycket

      Och en annat problem är på webbplatsen är det bedöning för en gammal version av Irans utbildning. Det var 5 år grundskola +6 år gymnasiet +1 annat år som heter "pre-university och det var 12 år också

      Men nu studerar vi 6 år grundskola istället för 5 år och sen vi har ingen pre-university. Men vi också studerar 12 år och jag är mycket förvirrad om det.

    • Anna : Det där med hur lång din utländska utbildning var och hur UHR bedömer - är en fråga som du får ta med UHR direkt. Vi kan inte påverka UHR´s bedömning. Du skickar dina betyg till UHR så får du svar vad UHR anser dina betyg är "värda" i svenska mått mätt.